Redactia.ro

Literă de lege. Ce le-a interzis Ministrul Educației profesorilor să facă

Ministerul Educației a introdus noi reguli stricte privind modul în care cadrele didactice pot comunica rezultatele școlare ale elevilor. Profesorii și învățătorii nu mai au voie să discute notele copiilor în fața clasei și nici să îi compare între ei, nici măcar la ședințele cu părinții. Măsura are scopul de a proteja demnitatea elevilor și de a preveni situațiile în care copiii se simt umiliți sau descurajați din cauza performanțelor colegilor.

O schimbare importantă în sistemul de evaluare

Conform noului ordin emis de Ministerul Educației, profesorilor le este interzis să discute public rezultatele elevilor, fie că este vorba despre note, punctaje la testări standardizate sau calificative la clasele primare. Aceștia nu mai pot face comparații între elevi și nu mai pot analiza performanțele individuale în cadrul orelor sau al ședințelor cu părinții.

De asemenea, cadrele didactice nu mai pot prezenta în fața clasei rezultatele obținute de elevi la testările cu subiect unic, menite să pregătească Evaluarea Națională. În cazul elevilor din ciclul primar, unde notele sunt înlocuite cu calificative, acestea nu mai pot fi comunicate public decât dacă părintele solicită expres transformarea lor în note.

Măsura vine în completarea deciziei din urmă cu cinci ani, când Ministerul a introdus anonimizarea mediilor de la examenele naționale. Acum, regula se extinde și asupra evaluărilor curente, pentru a asigura confidențialitatea rezultatelor fiecărui elev.

Potrivit noului regulament, accesul la documentele și informațiile privind punctajele se limitează strict la profesor, elev și părinți. Asta înseamnă că notele și calificativele nu vor mai fi citite în clasă și nici prezentate la comun, în cadrul ședințelor.

Decizia a fost luată ca urmare a numeroaselor sesizări venite din partea părinților și a specialiștilor în psihologie educațională, care atrag atenția asupra efectelor negative ale comparațiilor între elevi.

Mulți părinți au salutat această schimbare, considerând că ea protejează stima de sine a copiilor și reduce presiunea competiției inutile. „Creează anumite limitări ale copilului. O să se gândească: nu sunt bun de nimic. Nu mi se pare o idee bună să-i compari în fața tuturor”, a declarat un părinte pentru Știrile PRO TV.

Psihologii: comparațiile pot afecta încrederea copiilor

Specialiștii avertizează că presiunea constantă a comparației poate afecta dezvoltarea emoțională a elevilor. Psihologul Simona Hainagiu consideră că noua regulă este un pas firesc spre o educație bazată pe încurajare și progres individual, nu pe competiție.

„Nu este naturală această tendință de a ne compara copilul cu ceilalți. Părinții întreabă adesea: dar ceilalți cum au răspuns? Pe cine a lăudat doamna profesoară? Profesorii încearcă să evite comparațiile explicite, însă copiii simt oricum diferențele. O astfel de măsură ar putea reduce stresul și anxietatea legată de performanță”, a explicat psihologul.

Astfel, accentul se mută de la competiția între elevi la progresul personal, la încurajarea fiecărui copil să-și descopere ritmul propriu de învățare.

Profesorii, între regulă și realitate

Deși intenția Ministerului este una pozitivă, unii profesori consideră că noile reguli sunt dificil de aplicat în practică, mai ales în relația cu părinții. Mulți părinți continuă să ceară comparații, pentru a înțelege mai bine nivelul academic al copilului lor.

„Părinții întreabă mereu unde se situează copilul meu față de ceilalți. Chiar dacă nu mai spunem explicit, există comparații implicite pe care copiii le observă. Este un proces natural, dar încercăm să reducem efectul negativ al acestora”, au declarat mai mulți profesori intervievați de stirileprotv.ro.

Pe de altă parte, directorii de școli subliniază că educația părinților este la fel de importantă ca formarea copiilor. „N-am fost niciodată de acord cu comparațiile între copii. Aici este de lucru mai mult cu părinții, care trebuie să înțeleagă că fiecare copil are ritmul său. Eu, personal, am crescut într-o altă perioadă, dar cred că acum e mai important să protejăm emoțiile elevilor”, a spus o directoare de școală.

Noua decizie a Ministerului Educației face parte dintr-o serie mai amplă de măsuri menite să schimbe paradigma sistemului românesc de învățământ – de la o școală bazată pe frică și ierarhii la una centrată pe dezvoltarea individuală.

Prin această abordare, autoritățile speră să reducă stresul școlar, să încurajeze motivația internă a copiilor și să creeze un climat de învățare echilibrat. În locul competiției publice, accentul va fi pus pe sprijin, empatie și progres constant.

În concluzie, noul ordin marchează o schimbare de perspectivă în educația românească: elevii nu mai sunt comparați între ei, ci cu ei înșiși, cu propriile progrese și eforturi.

Un pas mic pentru sistem, dar unul uriaș pentru copiii care vor învăța, în sfârșit, că valoarea lor nu se măsoară în note, ci în evoluția personală.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: