Redactia.ro
Home » Stil de viață » Mulți oameni încă cred că țepii de pe anvelope sunt pentru a preveni alunecarea

Mulți oameni încă cred că țepii de pe anvelope sunt pentru a preveni alunecarea

Multe persoane încă sunt de părere că micii țepi sau fire care se găsesc pe anvelope sunt menite să prevină alunecarea vehiculului pe drumuri. Cu toate acestea, acești mici țepi sunt doar un produs secundar al procesului de fabricație a anvelopelor și nu au niciun efect asupra funcționării propriu-zise a anvelopei.

De fapt, aceste mici fibre se numesc corect „vent spews” sau găuri de aerisire, un termen neobișnuit pentru ceva atât de comun în fabricarea anvelopelor.

Aceste fire au mai multe denumiri: „sprue nubs”, „tire nibs”, „gate markings” sau „nippers”. Oricare ar fi termenul utilizat, ele joacă un rol important în procesul de fabricare a anvelopelor.

Pentru a înțelege de ce apar acești mici țepi, trebuie să știm câteva lucruri despre modul în care sunt fabricate anvelopele.

În timpul procesului de fabricare, o anvelopă neprelucrată, cunoscută și ca „anvelopă verde” (un compus de cauciuc format într-o anumită formă, dar lipsit de marcaje, informații sau un model de bandă de rulare), este introdusă într-o matriță specială pentru anvelope. Când presiunea și căldura sunt aplicate asupra anvelopelor verzi, cauciucul se extinde pentru a umple matrița, formând astfel modelul benzii de rulare și alte marcaje, cum ar fi logo-ul producătorului, cum ar fi „Toyo Tires Proxes” sau „Open Country”.

În acest proces de aplicare a presiunii și căldurii, se pot forma bule de aer între cauciuc și matriță. Aceste bule de aer împiedică dezvoltarea corectă a formei anvelopei și pot duce la un produs neconform.

Aici intervin găurile de aerisire, cunoscute și sub numele de „vent sprue”. Aceste mici tuburi permit eliberarea presiunii în exces atunci când cauciucul se extinde în matriță. Practic, ele au rolul de a asigura că aerul poate ieși din cauciuc, astfel încât să nu se formeze bule de aer între anvelopă și matriță.

Steve Burke, manager tehnic al companiei Toyo Tires, explică de ce anvelopele noi prezintă acești mici țepi sau fire, numiți și „spews” sau „nubs”.

„Aerul iese, asigurându-se că nu se formează bule de aer între anvelopă și matriță, și transportă mici bucăți de cauciuc. Așa sunt produse acești mici țepi de aerisire,” spune Steve Burke.

El adaugă: „Țepii de pe fața benzii de rulare sunt, în mare parte, îndepărtați în timpul procesului de fabricație, dar cei de pe umerii și pereții laterali ai anvelopei rămân intacți.”

Acum, apare întrebarea: trebuie să îi îndepărtăm?

Răspunsul este simplu: „Nu contează cu adevărat. Țepii de aerisire nu au nicio utilitate practică după ce anvelopa a fost fabricată. Mulți proprietari de mașini de expoziție se mândresc să îi radă sau să îi taie,” explică Steve.

„Nu există niciun motiv practic pentru a-i îndepărta, dar dacă insiști să o faci, evită să folosești foarfeca sau lame și, pur și simplu, prinde-i cu mâna și smulge-i. Este, de fapt, o modalitate destul de eficientă de a elibera stresul.”

Deci, acești mici țepi sau fire nu au nicio legătură cu prevenirea alunecării, așa cum cred mulți. În schimb, aceștia apar din nevoia de a elibera aerul în exces în timpul procesului de fabricație, pentru a preveni apariția bulelor de aer care ar putea compromite calitatea anvelopei.

Pentru a înțelege mai bine, trebuie să explorăm mai detaliat procesul de fabricare a anvelopelor. Procesul începe cu anvelopa verde, care este, de fapt, o bucată mare de cauciuc formată într-o formă specifică, dar care încă nu are modelul benzii de rulare sau alte marcaje. Această anvelopă verde este introdusă într-o matriță uriașă, care este expusă la temperaturi foarte ridicate și presiune intensă.

Pe măsură ce cauciucul începe să se încălzească și să se înmoaie, el se extinde și umple matrița, formând astfel modelul benzii de rulare, marcajele necesare și alte detalii. Însă, fără găurile de aerisire (vent spews), aerul prins între cauciuc și matriță ar putea crea bule de aer care ar împiedica formarea corectă a anvelopei.

Aceasta este funcția principală a acelor mici găuri de aerisire: eliberarea presiunii în exces și a aerului prins în cauciuc pentru a permite formarea corectă a anvelopei. Pe măsură ce aerul este eliberat, mici bucăți de cauciuc ies din aceste găuri, formând acei țepi pe care îi vedem pe anvelopele noi.

După fabricare, majoritatea acestor țepi de aerisire sunt îndepărtați de pe fața benzii de rulare, dar cei care rămân pe pereții laterali ai anvelopei și pe umeri pot fi lăsați acolo fără să afecteze performanța anvelopei.

Unii proprietari de mașini, mai ales cei care dețin mașini de expoziție, preferă să îndepărteze acești mici țepi din motive estetice. Deși acești țepi nu au niciun impact asupra performanței anvelopei, îndepărtarea lor poate conferi un aspect mai îngrijit. Totuși, dacă cineva decide să facă asta, Steve Burke recomandă să fie smulși pur și simplu cu mâna, evitând folosirea foarfecelor sau a lamelor care ar putea deteriora anvelopa.

Mulți dintre cei care își achiziționează anvelope noi de la producători precum Toyo Tires rămân adesea surprinși de prezența acestor țepi și se întreabă dacă au vreun scop practic. Răspunsul, așa cum am văzut, este că acești mici țepi au o funcție importantă doar în timpul procesului de fabricație. După ce anvelopa a fost produsă și este gata de utilizare, acești țepi nu mai au nicio utilitate.

În concluzie, deși mulți cred că acești mici țepi de pe anvelope sunt meniți să prevină alunecarea, adevărul este că ei sunt doar un produs secundar al procesului de fabricație, menit să asigure că anvelopa se formează corect. Așa că, dacă observi acești țepi pe anvelopele tale noi, nu te îngrijora – nu sunt acolo pentru a îmbunătăți performanța, și nu trebuie să îi îndepărtezi, decât dacă dorești un aspect mai curat al anvelopelor tale. Iar dacă ai nevoie de noi anvelope, poți oricând să te îndrepți către un dealer de încredere, precum Toyo Tires, pentru a-ți procura o pereche nouă și a experimenta pe pielea ta acest proces fascinant de fabricație.

adsmedia.ro - Ad Network
O lovitură zdrobitoare contra ciupercii!
Sunteți sigur de sănătate dvs.? Verificați-vă simptomele!
In loc sa il inlocuiesc, m-am schimbat cu el!
Imi pare foarte rau ca am aflat atat de tarziu despre crema asta. Adio Varicele!
Ca să tratați diabetul, trebuie să...
Minus 15 kg pe lună + stop efect