În contextul unei piețe auto dinamice, dar confruntată cu provocări semnificative, România se pregătește să introducă noi măsuri fiscale care vizează proprietarii de autovehicule vechi. Această inițiativă are ca scop revitalizarea Programului Rabla și stimularea achiziției de mașini noi, inclusiv modele electrice, conform declarațiilor lui Mihai Bordeanu, Managing Director la Dacia pentru Europa de Sud-Est și Country Head în România.
Impactul mașinilor vechi asupra mediului și economiei
Statisticile actuale indică prezența a patru milioane de autovehicule cu o vechime de peste 20 de ani pe drumurile din România. Această situație nu doar că încetinește progresul către o națiune mai ecologică, dar și pune presiune asupra infrastructurii urbane. „Efectul este similar cu scoaterea apei dintr-o casă inundată fără a repara țeava defectă”, compară Bordeanu, ilustrând ineficiența măsurilor temporare în absența unor soluții de durată.
Mihai Bordeanu a evidențiat necesitatea unei schimbări legislative care să favorizeze achiziția de mașini noi și să descurajeze păstrarea celor vechi și poluante. Printre sugestiile sale se numără majorarea taxelor pentru mașinile vechi și optimizarea valorii tichetelor Rabla pentru vehiculele electrice.
Noi măsuri fiscale pentru autovehiculele vechi în 2025?
Deși există un consens în rândul experților și autorităților cu privire la necesitatea acestor ajustări fiscale, deciziile politice rămân un obstacol major. Bordeanu menționează că, deși propunerile sunt bine fundamentate, lipsa unei decizii politice concrete încetinește implementarea lor. „Fără o decizie, suntem într-un impas”, subliniază el.
„Suntem ca la o inundație, scoatem apa, dar nu reparăm țeava care s-a spart. Așa e și cu Rabla. E un stimulent pentru achiziții de mașini noi, dar nu lucrăm la cauze, achiziția și deținerea de mașini foarte vechi, achiziția nefiscalizată, cu samsari, oameni care nu plătesc taxe. Mașina e veche, dar statul nu o taxează, ne taxează pe noi cu mașini noi”, a declarat directorul Dacia România.
„Avem o discuție cu autoritățile în jurul acestei probleme. Am făcut un studiu cu Price Waterhouse acum doi ani și îl actualizăm permanent. Scopul a fost să recomandăm un mod de taxare a achiziției și deținerii de automobile vechi și poluante. De-asta am lucrat cu PWC, pentru a verifica dacă respectă legislația europeană și modul de taxare. Și respectă, există așa ceva în multe țări. Singurul lucru care ne lipsește, recunoscut de fostul ministru, este decizia politică. Politica zice «să mai vedem, e o taxă în plus». Și nici n-am discutat de cuantum”, a mai precizat Bordeanu, potrivit RTV.
Taxe mai mari pentru a stimula piața auto românească
Modelul electric Dacia Spring a suferit o scădere semnificativă în vânzări în 2024, determinată de tăierea subvențiilor. Totuși, lansarea noii generații Spring în același an a reușit să revigoreze interesul cumpărătorilor, înregistrând o creștere de 40% în comenzi în ultimul trimestru. Această tendință subliniază potențialul neexploatat al piaței auto electrice din România și importanța unui suport consistent din partea statului.
„În 2024 am făcut un pas în spate cu Rabla, cu electrificarea. Piața electrică din România a fost într-un fel de minicolaps, vânzările au scăzut cu 40%. Spring s-a înmatriculat mai puțin din această cauză în 2024. Dar acum avem generația 2024 a lui Spring, comenzile sunt în creștere cu 40% pe trimestrul 4. Oamenii au avut ocazia să o testeze, să o vadă și au început să o cumpere tot mai mult”, a punctat directorul Dacia, care subliniază că este nevoie de un program Rabla în 2025 cât mai repede.
„Pentru 2025, discuțiile despre Rabla sunt în toi. Nu știu cât va fi tichetul Rabla Plus în 2025, încă discutăm. Toată lumea spune un singur lucru: cu 5.000 de euro n-a funcționat. Că va fi mai mult cu 500, cu o mie, cu două mii, eu în secunda asta nu știu, dar sperăm să se ia o decizie cât mai curând, pentru că un demaraj rapid ne ajută, în timp ce un demaraj mai greu ne încurcă, pentru că oamenii stau în așteptare, nimeni nu mai cumpără dacă știe că urmează să vină o subvenție”, a menționat Mihai Bordeanu, care speră că va fi publicat cât mai repede ghidul pentru următorii cinci ani, așa cum a anunțat ministrul Mediului, Mircea Fechet, conform sursei citate.
Sursa foto: Arhivă