Redactia.ro

Noi taxe pentru șoferii români! Din 2026 plătim mai mult

Începând cu data de 1 ianuarie 2026, România va introduce un nou sistem de taxare rutieră, menit să aducă țara la același nivel cu statele europene în privința infrastructurii și protecției mediului. Schimbarea este una amplă și se bazează pe principiul european „poluatorul plătește”, ceea ce înseamnă că tarifele vor fi calculate în funcție de cât de mult poluează fiecare vehicul și de categoria din care face parte.

O nouă taxă de drum intră în vigoare din 2026

Guvernul a adoptat această reformă rutieră în contextul în care România trebuie să-și modernizeze sistemul de plată a taxelor de drum, dar și să încurajeze trecerea la mijloace de transport mai puțin poluante. Practic, noul sistem de taxare va înlocui actualele roviniete cu un sistem mai detaliat, ce ține cont de distanțele parcurse și de impactul ecologic al fiecărui vehicul.

Astfel, toate vehiculele care circulă pe drumurile naționale, europene și autostrăzi vor fi obligate să achite taxe de utilizare, iar sumele colectate vor fi folosite pentru întreținerea și modernizarea rețelei rutiere din România.

Rovinieta și TollRo – două taxe diferite pentru categorii diferite de vehicule

Conform noilor reguli, autovehiculele sub 3,5 tone vor continua să plătească o rovinietă, însă aceasta va fi calculată în mod diferit față de sistemul actual. Prețul va depinde de categoria vehiculului, norma de poluare și durata de valabilitate. Cu cât mașina este mai veche și mai poluantă, cu atât suma va fi mai mare.

În schimb, pentru vehiculele de mare tonaj, va fi introdus un sistem complet nou de taxare, denumit TollRo. Acesta se bazează pe kilometrajul parcurs și va fi similar sistemelor de taxare deja implementate în alte state europene, precum Germania sau Austria.

Un alt avantaj adus de acest nou cadru legislativ este flexibilitatea plății. Șoferii vor putea achita taxa de drum până la miezul nopții din ziua următoare utilizării rețelei rutiere, ceea ce reduce birocrația și elimină riscul de amenzi pentru întârzieri minore.

Totodată, autoritățile au precizat că noul sistem TollRo va funcționa digital, pe baza unui sistem de camere inteligente și senzori care vor detecta automat numerele de înmatriculare și distanțele parcurse.

Cât vor scoate șoferii români din buzunar

Odată cu aplicarea noilor reguli, costurile pentru șoferi vor crește semnificativ. Pentru un autoturism cu normă de poluare Euro 6, rovinieta anuală va ajunge la aproximativ 39 de euro, față de 28 de euro, cât este în prezent. În cazul vehiculelor mai vechi, cu norme Euro 4 sau inferioare, suma va fi chiar mai mare, pentru a reflecta gradul ridicat de emisii.

Pentru camioane și tiruri, costurile vor fi calculate în funcție de kilometrii parcurși, greutatea totală și clasa de emisii. Estimările arată că pentru un camion de 40 de tone, care circulă în medie 80.000 de kilometri anual, taxa ar putea ajunge la câteva mii de euro pe an.

Autoritățile susțin că aceste majorări sunt justificate prin necesitatea de a finanța infrastructura rutieră, de a reduce poluarea și de a descuraja folosirea vehiculelor vechi și ineficiente. De asemenea, noile taxe vor contribui la dezvoltarea de drumuri sigure și moderne, dar și la implementarea unor soluții inteligente de trafic.

În același timp, șoferii vor beneficia de o platformă digitală unică, unde vor putea verifica rapid costurile, plăti taxele online și descărca dovezile de achitare. Sistemul va fi interconectat cu bazele de date europene, pentru a facilita tranzitul internațional al camioanelor și vehiculelor comerciale.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: