Într-o conferință de presă recentă, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a abordat un subiect de mare interes pentru șoferii din România: posibila introducere a unei taxe pe autostrăzi. Declarațiile sale au fost clare și ferme, subliniind poziția sa fermă împotriva impozitării circulației pe autostrăzi în anumite condiții.
O nouă taxă pentru români?
Sorin Grindeanu a subliniat că, în contextul actual al infrastructurii rutiere din România, nu susține introducerea unei taxe pentru utilizarea autostrăzilor, mai ales în lipsa unei rețele complete de autostrăzi care să acopere întreaga țară de la un capăt la altul. El a declarat, în mod specific, că nu va fi de acord cu taxarea șoferilor începând cu anul 2026 dacă România nu dispune de o „autostradă cap-coadă”, de la intrarea în țară până la ieșire.
Grindeanu a criticat, de asemenea, modul în care a fost conceput Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), menționând că anteriorii săi au inclus în acest plan măsuri ce implică taxarea românilor și a transportatorilor, în contextul în care infrastructura rutieră nu a fost complet dezvoltată. Ministrul a accentuat că nu consideră echitabil să se impună taxe suplimentare în condițiile actuale ale infrastructurii de transport.
„Asta este o chestiune pe care vreau să o înţelegeţi exact aşa cum o spun. Nişte domni, deştepţi în ghilimele, înaintea noastră au făcut un PNRR care scârţie pe la multe încheieturi, aşa cum bine ştiţi. Nu doar pe domeniul acesta, ştiţi procentele cu pensii şi foarte multe lucruri pe care unii tineri frumoşi şi liberi s-au gândit să le pună în acel PNRR. Printre punctele pe care le-au trecut acolo, în PNRR, e şi taxarea românilor începând cu 2026, la kilometru, pentru cei care transportă marfă”, a afirmat ministrul Transporturilor.
Argumentele ministrului Grindeanu
Ministrul a oferit argumente solide pentru poziția sa, punând accent pe faptul că România nu dispune de o rețea de autostrăzi care să ofere continuitate de la intrarea în țară până la ieșirea din aceasta. El a explicat că, până când nu vom avea o astfel de rețea completă, aplicarea unei taxe ar fi prematură și inechitabilă. De asemenea, Grindeanu a subliniat că, în absența unui sistem complet de autostrăzi, nu ar trebui să cerem o taxă care ar putea afecta negativ transportatorii și șoferii români și străini.
„Vreau să vă spun că nu o să fiu de acord, indiferent în ce postură mă voi afla în anii viitori să taxăm românii şi nu doar românii, şi străinii atâta timp cât nu avem o autostradă cap-coadă de când intri din România şi până când ieşi. Eu cred că e un lucru absolut decent şi absolut corect. Intri la Nădlac şi te-ai dus până la Constanţa, da, pentru că peste tot în lumea asta se pot întâmpla lucrurile astea. Dar asta urmare a unei discuţii care va avea loc din 2026 încolo. Până atunci mi se pare că e prea mult să cerem şi să se ceară asemenea taxă”, a explicat Sorin Grindeanu.
Perspectivele dezvoltării infrastructurii
În același timp, Ministrul Transporturilor a oferit informații despre stadiul actual al lucrărilor la autostrăzile din România. Una dintre cele mai importante lucrări în desfășurare este Secțiunea 5 a Autostrăzii Sibiu-Pitești (A1). Grindeanu a menționat că progresul fizic al lucrărilor este de 79%, cu cele mai avansate lucrări realizate pe primii 16 kilometri ai secțiunii. Conform estimărilor, circulația ar putea fi deschisă pe această porțiune în acest an, cu termenul complet de finalizare stabilit pentru 2025.
Aceste progrese sunt văzute ca pași importanți în dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, contribuind la creșterea conectivității și eficienței transporturilor. Totuși, Grindeanu a subliniat că, până când rețeaua de autostrăzi nu va fi completă, discuțiile privind introducerea unor taxe vor rămâne pe loc.
„Progres bun pe Secţiunea 5 a Autostrăzii Sibiu-Piteşti (A1). Am verificat astăzi activitatea pe şantierul acestei secţiuni, unde constructorul italian a ajuns la un progres fizic de 79%. Din toţi cei 30,35 km ai acestei secţiuni, cuprinse între Piteşti şi Curtea de Argeş, cele mai avansate lucrări sunt pe primii 16 km (între Nodul Băiculeşti şi Nodul Bascov), pe care circulaţia ar putea fi deschisă anul acesta”, a arătat Grindeanu, vineri, într-o postare pe Facebook.
Implicațiile pentru șoferi și transportatori
Pentru șoferi și transportatori, poziția exprimată de Grindeanu înseamnă că, cel puțin până în 2026, nu vor fi introduse taxe suplimentare pentru utilizarea autostrăzilor. Aceasta oferă un oarecare relief pentru cei care se bazează pe infrastructura rutieră pentru afaceri și călătorii personale. Totuși, dezvoltarea ulterioară a rețelei de autostrăzi va rămâne un factor crucial în determinarea viitorului sistemului de taxe și tarife.
În concluzie, declarațiile recente ale ministrului Sorin Grindeanu reflectă un angajament ferm față de îmbunătățirea infrastructurii rutiere din România și o poziție prudentă în privința introducerii unor taxe pentru utilizarea autostrăzilor. Deși perspectivele viitoare sunt în continuare în desfășurare, focusul pe dezvoltarea completă a rețelei de autostrăzi rămâne o prioritate esențială pentru Ministerul Transporturilor.
Sursa foto: Arhivă