Un zbor de agrement plecat sâmbătă, 5 iulie, la ora 11:21, de pe aerodromul Oberschleißheim de lângă München s-a încheiat tragic în Alpii austrieci. Aeronava monomotor DR400/180, la bordul căreia se aflau patru cetăţeni germani (trei bărbaţi şi o femeie), s-a prăbuşit în pădure, lângă şoseaua B165 Gerlosstraße, pe raza localităţii Wald im Pinzgau – la doar câţiva kilometri de spectaculoasele cascade Krimml. Impactul a declanşat un incendiu violent care a mistuit complet epava şi a aprins vegetaţia din jur.
Potrivit primelor date furnizate de poliţia landului Salzburg, semnalul de urgenţă a fost recepţionat în jurul orei 12:45. Echipajele de pompieri, serviciul montan şi elicopterele de intervenţie au ajuns cu greu la locul accidentului, terenul fiind extrem de accidentat. În ciuda eforturilor de stingere, flăcările au distrus aproape în totalitate avionul, iar salvatorii au confirmat decesul tuturor celor patru ocupanţi.
O nouă tragedie aviatică a avut loc ieri
Duminică dimineaţă, poliţia austriacă a făcut publice identităţile: pilotul era un bărbat de 59 de ani din Markt Schwaben (Bavaria), iar pasagerii erau un bărbat de 70 de ani din districtul Ebersberg, fiul acestuia (33 de ani) şi partenera tânărului, de aceeaşi vârstă, ambii domiciliaţi la Regensburg. Traseul planificat includea o survolare a Alpilor şi o escală la Krimml, zonă populară printre piloţii de turism pentru panorama spectaculoasă a cascadei de 380 m.
Accidentul s-a produs pe vreme bună, fără precipitaţii sau rafale puternice, fapt confirmat atât de serviciul meteorologic regional, cât şi de martorii de pe linia B165. Această circumstanţă îndepărtează, cel puţin parţial, ipoteza unor turbulenţe severe sau a givrajului. Investigatorii iau în calcul o defecţiune tehnică bruscă ori o eroare de pilotaj la altitudine mică, situaţie în care, în regiunea montană Pinzgau, marja de manevră este redusă la câteva secunde. Procuratura Salzburg a dispus deja expertiza tehnică a resturilor avionului şi autopsia victimelor; rezultatele preliminare sunt aşteptate în cursul săptămânii viitoare.
Operaţiunea de salvare, o luptă cu focul şi timpul
Flăcările propagate de combustibilul din aripi au generat un incendiu de pădure pe o suprafaţă de circa 600 m², potrivit brigăzii de pompieri din Mittersill. 50 de pompieri, două elicoptere dotate cu bambi bucket şi voluntari ai serviciului montan au lucrat ore întregi pentru a limita focarul, în timp ce poliţia rutieră a închis preventiv sectoare din Gerlosstraße B165. Traficul a fost reluat parţial abia seara, după degajarea trunchiurilor de copac carbonizate şi răcirea zonei.
Accidentul aduce din nou în discuţie riscurile zborului VFR (reguli de zbor la vedere) în regiunile alpine. Deşi statisticile europene arată că aviaţia generală înregistrează sub 2 accidente fatale la 100 000 de ore de zbor, particularităţile terenului montan – curenţi ascendenţi neregulaţi, văi înguste, schimbări rapide de vizibilitate – amplifică riscul. În plus, unele aerodromuri recreative precum Oberschleißheim nu solicită obligatoriu sisteme avansate de înregistrare a parametrilor de zbor, îngreunând reconstituirea exactă a ultimelor secunde.
Specialiştii Agenţiei Europene pentru Siguranţa Aviaţiei recomandă, în special piloţilor privaţi, planuri de rute cu altitudini de siguranţă generoase, participarea la cursuri de pregătire montană şi utilizarea balizelor ELT de ultimă generaţie cu transmisie continuă. În cazul de faţă, autorităţile vor analiza şi modul în care echipamentele de urgenţă ale avionului au funcţionat sau nu.
Clubul de zbor Oberschleißheim a transmis condoleanţe familiilor, subliniind că aeronava, fabricată în 1998 şi întreţinută conform manualului, trecuse inspecţia anuală în luna martie. Ministrul Transporturilor din landul Salzburg, Daniela Winkler, a promis transparenţă totală a anchetei şi a reamintit că, în ciuda incidentului, „avionul rămâne cel mai sigur mijloc de transport pe kilometru parcurs”, însă pentru aviaţia privată „standardele trebuie permanent îmbunătăţite”.