Mariana Stan, directoarea Școlii Gimnaziale din Dor Mărunt, județul Călărași, a reușit o performanță impresionantă: a crescut rata de promovare la Evaluarea Națională de la 20% la aproape 100%. Printr-o metodă simplă, dar revoluționară — „orele remediale pe creier odihnit” —, profesoara a schimbat complet destinul unei școli din mediul rural și a devenit un model de inspirație pentru alte unități de învățământ din țară.
„Nu aveam profesori, iar abandonul școlar era în floare”
Până în 2014, rezultatele elevilor din Dor Mărunt erau dezastruoase. Lipsa profesorilor, sărăcia și condițiile precare au dus la un abandon școlar masiv. „Când am preluat școala, orele de Fizică erau predate de învățători”, povestește Mariana Stan, declarată Directorul Anului 2025 de Asociația pentru Valori în Educație.
Clădirea era degradată, iernile aduceau frig în clase, iar toaletele se aflau în curte. „Cu apa care picura din tavan la fiecare ploaie și cu pereți mucegăiți, școala nu atrăgea pe nimeni. Nici măcar pe dascăli”, își amintește directoarea. În acea perioadă, doar 20% dintre elevi reușeau să treacă examenul de Evaluare Națională.
Ideea care a schimbat totul
Căutând soluții, Mariana Stan și-a dat seama că problema nu era lipsa de efort, ci momentul în care se făceau orele remediale. „Pe vremea când eram profesoară de Română, făceam ore de pregătire după-amiaza. Copiii erau obosiți, nu se mai puteau concentra. Munca era în zadar”, povestește ea.
A decis atunci să mute orele remediale dimineața, pe creier odihnit, înaintea programului normal. Rezultatele au apărut rapid: elevii învățau mai repede, erau atenți și implicați.
„Mi-am dat seama că secretul nu e cât muncești, ci când muncești. Dimineața, copiii au mintea limpede, pot asimila mult mai ușor.”
„La noi la școală, elevii învață matematică inclusiv la ora de Sport și de Muzică”
După ce metoda a dat roade, directoarea a extins programul și la alte discipline. I-a rugat pe profesori să integreze noțiuni de matematică în alte materii.
„Profesorul de Sport le explica elevilor ce este un cerc, ce înseamnă raza și diametrul. Profesoara de Muzică le vorbea despre pătrimi și doimi. Cea de Geografie insista pe grafice. Așa, copiii învățau matematică și fără să-și dea seama.”
Colaborarea dintre profesori și metodele creative au transformat școala din Dor Mărunt într-un adevărat exemplu de inovație educațională.
La doar câțiva ani după implementarea metodei, procentul de promovare a crescut de la 20% la peste 90%, iar ulterior a atins 100%. Mulți elevi au ajuns la licee bune din București, iar unii au devenit olimpici.
„Nu a fost ușor să-i conving pe profesori să vină la școală de la 7 dimineața și nici pe părinți să-și trimită copiii mai devreme. Dar, cu timpul, toți au înțeles că e pentru binele lor”, spune Mariana Stan.
Astăzi, elevii din Dor Mărunt învață într-o școală renovată, cu o curte îngrijită și chiar un foișor în care se țin ore remediale în aer liber.
Astăzi, școala din Dor Mărunt este una dintre cele mai performante din județ. Are elevi olimpici, premii la concursuri și chiar o trupă de dansuri populare.
„Suntem un sat mic din Bărăgan, dar cu un suflet mare. Acum ne știe o țară întreagă”, spune cu mândrie Mariana Stan.




















