Registrul Auto Român (RAR) a transmis un anunț important pentru șoferii din România, după ce în spațiul public au circulat numeroase informații false legate de folosirea cauciucurilor de iarnă. Instituția clarifică situația pentru sezonul rece 2025-2026 și subliniază că legislația în vigoare nu a suferit modificări.
Reprezentanții RAR atrag atenția asupra articolelor de tip clickbait care induc în eroare șoferii în fiecare toamnă, atunci când se apropie sezonul rece. „NU s-a modificat nimic în legislația din România cu privire la echiparea vehiculelor atunci când circulați pe un drum acoperit cu zăpadă, gheață sau polei”, au precizat oficialii instituției.
Anvelopele all season, doar o denumire comercială
RAR a explicat că sintagma „all season” este strict comercială și nu reprezintă o categorie distinctă de cauciucuri din punct de vedere legal. Pentru ca o anvelopă să fie considerată de iarnă, este obligatoriu să fie inscripționată cu literele „M” și „S” sub una dintre formele M+S, M.S. sau M&S.
Astfel, nu există nicio sancțiune pentru șoferii care folosesc anvelope inscripționate corespunzător, indiferent de cum sunt promovate în comerț. „Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată în acest sens este inscripţia literelor M şi S”, au transmis oficialii RAR.
Când devin obligatorii anvelopele de iarnă
Instituția reamintește că legea nu prevede o perioadă fixă în care șoferii trebuie să monteze anvelopele de iarnă. Acestea devin obligatorii atunci când drumurile sunt acoperite de gheață, zăpadă sau polei.
Actul normativ care reglementează utilizarea anvelopelor de iarnă este Ordonanța Guvernului nr. 5/2011, ce modifică OG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Textul face referire la „anvelope de iarnă” definite prin marcajul M+S, M.S. sau M&S, iar în lipsa lor șoferii riscă sancțiuni.
„Date fiind temperaturile din ultimele zile, vrem ca informarea noastră să ajungă la voi înainte să aflați ‘veștile de ULTIMĂ ORĂ pentru toți șoferii’, ‘cum s-a modificat Codul Rutier în 2025 și ce riscă șoferii care nu au ACESTE anvelope’ sau că a apărut ‘avertismentul momentului de la RAR, amenzile sunt URIAȘE dacă ai cauciucuri all season’. Ați ghicit, ne referim la articolele fake-news sau clickbait care apar în apropierea sezonului rece și induc în eroare șoferii”, explică RAR.
Amenzile aplicabile șoferilor
RAR precizează că amenzile pentru circulația fără cauciucuri de iarnă, atunci când condițiile meteorologice o impun, fac parte din clasa a IV-a de sancțiuni, adică între 9 și 20 de puncte amendă. În plus, polițiștii pot reține certificatul de înmatriculare al autovehiculului până la remedierea situației.
Recomandările oficiale ale RAR pentru șoferi
„NU s-a modificat nimic în legislația din România cu privire la echiparea vehiculelor atunci când circulați pe un drum acoperit cu zăpadă, gheață sau polei, iar denumirea all season este una strict comercială. Pentru a fi considerate anvelope de iarnă, conform legii, cauciucurile trebuie să fie marcate cu literele M și S sub una dintre formele M+S, M.S. sau M&S.
De acum te poți considera informat! Dacă vrei să înțelegi contextul și să afli câteva recomandări, citește în continuare.
Legislația din România nu s-a modificat! TOATE anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi > și zăpadă >), sub forma M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia națională. Totodată, nu există o perioadă stabilită în care trebuie utilizate anvelopele de iarnă, acestea fiind obligatorii atunci când autovehiculul circulă pe un drum public acoperit cu gheață, zăpadă sau polei.
Legea din România nu merge dincolo de marcajul format din literele M și S, respectiv dincolo de definiția anvelopelor de iarnă/zăpadă din legislația de omologare a anvelopelor. Textul OG nr. 5/2011, prin care se modifică OG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, utilizează termenul ‘anvelope de iarnă’, care se identifică prin utilizarea literelor M şi S.
Denumirea de anvelopă ‘all season’ este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pentru utilizarea pe timp de iarnă conform OG nr. 5/2011.
Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată în acest sens este inscripţia literelor M şi S, sub una dintre formele menționate.Prin urmare, dacă posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M și S nu se aplică sancțiuni!”, spun reprezentanții RAR.
Instituția le recomandă conducătorilor auto să verifice atent anvelopele înainte de montare. Este esențial să fie controlat anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Dacă anvelopele sunt mai vechi de 4-5 ani, șoferii ar trebui să ceară părerea unui specialist pentru a se asigura că nu prezintă urme de uzură.
„Registrul Auto Român vă recomandă să nu ignorați importanța anvelopelor de iarnă în sezonul rece, deoarece acestea sunt concepute ca la o temperatură de sub 7-8 grade Celsius să rămână moi, spre deosebire de cele de vară, pentru a păstra aderența la carosabil.
Înainte de a monta anvelopele, vă recomandăm să verificați anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitați părerea unui specialist, care să observe dacă există urme specifice de uzură.
Este important de știut că o anvelopă de iarnă, aflată în condiții optime, crește aderența pe carosabilul acoperit cu zăpadă și scade distanța de frânare.
Precizăm că amenda pentru lipsa anvelopelor de iarnă, în condițiile specificate de lege, se încadrează în clasa a IV-a de sancţiuni (9-20 puncte-amendă).
Rămâne cum am stabilit: vă anunțăm din timp când vor apărea noutăți legislative care pot avea impact asupra deținătorilor de vehicule din România!”, precizează RAR.
Sursa foto: Arhivă