Redactia.ro

Schimbare în educație: Ce se întâmplă cu elevii care încheie anul cu media generală 10 din 2025

Într-o schimbare semnificativă pentru învățământul preuniversitar din România, Ministerul Educației a aprobat o nouă metodologie care oferă elevilor cu rezultate excepționale șansa de a parcurge doi ani de studii într-un singur an școlar. Decizia a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial și a fost confirmată de Agerpres. Aceasta introduce o abordare accelerată pentru elevii care excelează în domeniul academic, printr-o metodă care le permite să își finalizeze dublu materialul școlar într-un interval scurt.

Schimbare în educație

Conform noii metodologii, doar elevii cu media generală 10 pe linie vor avea dreptul de a finaliza doi ani de studii într-un singur an școlar. De asemenea, această oportunitate va fi oferită doar o singură dată în fiecare dintre cele trei cicluri de învățământ: primar, gimnazial și liceal. În plus, elevii care doresc să urmeze acest program trebuie să îndeplinească o serie de cerințe suplimentare, precum promovarea unui test interdisciplinar din curriculumul clasei anterioare cu un punctaj de cel puțin 80%, informează Agerpres.

„Accelerarea promovării se realizează prin parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an şcolar de către elevii care au rezultate şcolare excepţionale şi care au capacitatea fizică şi intelectuală de a se adapta cerinţelor parcurgerii acestui proces şi integrării lor într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare. Parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an şcolar se face pentru doi ani de studii consecutivi: anul în care este înscris elevul în urma promovării, în regim obişnuit, (…) şi anul următor acestuia, pe care elevul îl parcurge suplimentar, în acelaşi timp cu anul curent”, prevede metodologia.

Criterii de selecție pentru înscrierea în program

Pentru a putea participa la acest program, elevii trebuie să îndeplinească cerințele specifice pentru fiecare ciclu educațional. Astfel, pentru învățământul primar, cei care doresc să parcurgă clasele a III-a și a IV-a într-un singur an trebuie să aibă calificativul „Foarte bine” la fiecare disciplină și la purtare în anul anterior. În cazul elevilor din învățământul gimnazial și liceal, aceștia trebuie să aibă media generală 10 în toate disciplinele și la purtare în anul școlar anterior.

Cum se va desfășura acest program de accelerare?

Parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an școlar va implica o frecventare intensificată a cursurilor. Elevii vor trebui să participe la cel puțin 50% din cursurile pentru anul curent și la 40% din cursurile pentru anul suplimentar. În plus, fiecare unitate de învățământ va desemna o comisie de monitorizare care va supraveghea parcursul educațional al elevilor din acest program, asigurându-se că aceștia urmează un plan personalizat de învățare.

„În vederea organizării şi desfăşurării în bune condiţii a programului de parcurgere a doi ani de studii într-un an şcolar se va constitui, la nivelul unităţii de învăţământ, în urma hotărârii Consiliului de administraţie şi prin decizia directorului unităţii de învăţământ, o comisie de monitorizare a programului”, mai prevede metodologia.

Provocările pentru elevi și profesori

Deși acest program vine în sprijinul elevilor cu performanțe deosebite, el ridică și provocări semnificative, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Elevii care optează pentru această accelerare vor fi evaluați simultan pentru două seturi de cursuri, ceea ce poate pune o presiune mare asupra lor. De asemenea, integrarea într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare poate crea un mediu educațional mai solicitant.

Pentru profesori, acest program va însemna o adaptare la nevoile individuale ale elevilor și o coordonare atentă pentru a asigura un ritm de învățare echilibrat și accesibil. Evaluările vor fi riguroase, iar elevii vor fi monitorizați atent pe parcursul întregului an școlar.

Implicarea părinților și a elevilor

Un alt aspect important al noii metodologii este rolul activ al părinților și al reprezentanților legali ai elevilor. Aceștia vor putea solicita modificarea programului de studiu al elevilor, adresând o cerere Consiliului profesoral al unității de învățământ. Aceasta oferă o mai mare flexibilitate și personalizare în procesul educațional.

Impactul asupra sistemului educațional din România

Această reformă reprezintă un pas important în adaptarea sistemului educațional românesc la nevoile celor mai buni elevi. Totuși, succesul implementării acestei metodologii va depinde de modul în care va fi gestionată integrarea elevilor accelerați în clasele normale și de sprijinul acordat de profesori și de autoritățile educaționale.

„Pentru încheierea situaţiei şcolare, elevul susţine evaluări periodice sumative, pe durata anului şcolar, după cel de-al doilea modul şi pe durata celui de-al cincilea modul”, se mai explică în document.

În concluzie, această schimbare majoră are potențialul de a transforma învățământul din România, oferind elevilor talentați o oportunitate de a-și atinge potențialul maxim într-un timp mai scurt. Totuși, va fi esențial ca întregul sistem educațional să se adapteze în mod corespunzător acestei provocări pentru a asigura o educație de calitate pentru toți elevii.

Sursa foto: Arhivă

adsmedia.ro - Ad Network
O lovitură zdrobitoare contra ciupercii!
Sunteți sigur de sănătate dvs.? Verificați-vă simptomele!
In loc sa il inlocuiesc, m-am schimbat cu el!
Imi pare foarte rau ca am aflat atat de tarziu despre crema asta. Adio Varicele!
Ca să tratați diabetul, trebuie să...
Minus 15 kg pe lună + stop efect
Etichete: