Redactia.ro

Schimbări majore în educație. Apel ferm la adaptare și transparență în sistemul universitar

Scandal în învățământ! Elevii și părinții sunt revoltați: au cerut eliminarea acestui examen din Legile Educației

Sistemul educațional din România trece printr-o perioadă de transformări profunde. La un eveniment recent dedicat reformei finanțării în învățământul superior, Radu Silaghi-Dumitrescu, consilier al ministrului Educației, a vorbit despre direcțiile esențiale în care trebuie să evolueze universitățile. Potrivit acestuia, schimbările nu sunt temporare, ci reprezintă o nouă realitate cu care toți actorii din educație trebuie să învețe să lucreze.

Silaghi-Dumitrescu a atras atenția că transformările prin care trece învățământul superior nu mai pot fi tratate ca o criză trecătoare. Este vorba despre un nou mod de funcționare al sistemului, care necesită o ajustare rapidă a atitudinilor și metodelor de lucru, atât din partea instituțiilor de stat, cât și din partea universităților și a cadrelor didactice.

Schimbări majore în educație

Unul dintre mesajele cheie transmise de consilier a vizat necesitatea unui nou tip de relație între Ministerul Educației și instituțiile universitare. Potrivit lui Radu Silaghi-Dumitrescu, statul trebuie să manifeste mai mult respect față de profesorii universitari și să nu mai fie perceput ca o forță punitivă, axată exclusiv pe controale, reduceri bugetare sau sancțiuni.

„Ministrul chiar ieri transmitea un mesaj colegilor din Educație – că avem o serie de schimbări pe care mulți le percepem ca fiind apocaliptice și că sperăm să treacă aceste vremuri. Nu vor trece, schimbările sunt aici să rămână. Trebuie să ne adaptăm la aceste lucruri.

Unul dintre lucrurile care se schimbă, cred, în acest mandat, este respectul pe care instituțiile statului, în speță ministerul, trebuie să-l acorde colegilor din sistem. Avem o mulțime de procese de evaluare (…) în care trebuie să învățăm să celebrăm rezultatele colegilor și să facem aceste lucruri cu fruntea senină.

Să nu mai fim percepuți drept adversari, un pericol de către colegii din sistem – drept oamenii care vin să taie. Avem rezultate meritorii în sistem, așa cum sunt rezultate care nu sunt meritorii. Și dacă punem întrebarea: Ce-i de făcut ca să atragem mai multe fonduri europene sau din altă parte, să merităm de la colegii care fac bugetul la Guvern și apoi îl amendează la Parlament, mai mulți bani la Educație?

Trebuie să avem mai multă substanță în contribuțiile pe care le aducem. Trebuie să lăsăm la o parte laudele deșarte – și avem mult prea multe – și criticii au dreptate să ne critice pe acest subiect, au dreptate de multe ori să ne întrebe: Unde vi-s rezultatele? Dacă ieșiți acum pe stradă și întrebați lumea: Ai auzit de ce am făcut eu la universitatea X pentru tine?, sigur o să spună că: Nu, n-am auzit. Nu știu cine ești. Nu știu ce cauți în buzunarul meu. Avem mult mai mult de lucru să convingem oamenii că, într-adevăr, facem ceva acolo – ceva util, relevant”, a spus Radu Silaghi-Dumitrescu.

El a punctat și importanța evaluărilor corecte, în care să fie recunoscute meritele și eforturile cadrelor universitare. Sistemul actual, în care universitățile sunt adesea privite cu suspiciune, trebuie schimbat cu unul în care aprecierea sinceră și motivarea pozitivă să devină norme.

Un alt aspect evidențiat a fost distanța tot mai mare dintre activitatea desfășurată în universități și percepția publică. Consilierul a observat că, deși mediul academic muncește intens în domeniul cercetării și formării, aceste rezultate nu ajung aproape deloc la publicul larg. Pentru a schimba această percepție, este esențial ca universitățile să comunice clar și transparent rezultatele activităților lor, să demonstreze utilitatea proiectelor implementate și să își justifice cererile de sprijin financiar, inclusiv din fonduri europene.

Consilierul a criticat, de asemenea, tendința din sistem de a se lăuda în mod exagerat cu rezultate care nu sunt întotdeauna relevante sau demonstrabile. În opinia sa, pentru a atrage mai multe fonduri, este nevoie de argumente solide, de dovezi clare ale contribuției universităților la binele comun.

Una dintre cele mai grave probleme ale învățământului superior este, potrivit lui Silaghi-Dumitrescu, subfinanțarea cronică. Bugetul alocat nu reflectă nevoile reale ale sistemului și nici obiectivele pe care România și le propune în plan european. Consilierul a afirmat că este nevoie de o regândire a modului în care sunt distribuite resursele și de o mai bună corelare cu performanțele și potențialul real al fiecărei instituții.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: