Campania electorală a lui Călin Georgescu, liderul candidatului USR la alegerile prezidențiale din 2024, a stârnit controverse în România, dar și la nivel european. După ce Georgescu a obținut primul loc în primul tur al alegerilor din 24 noiembrie 2024, autoritățile și oficiali europeni au început să ridice semne de întrebare cu privire la modul în care au fost utilizate platformele de socializare, în special TikTok, pentru a influența electoratul.
TikTok, sub lupa autorităților europene
În urma succesului surprinzător al lui Călin Georgescu în primul tur, care nu s-a remarcat anterior printr-o activitate politică vizibilă, au apărut acuzații că platforma TikTok ar fi fost folosită pentru a propaga mesaje agresive în favoarea candidatului. Deși mulți români nu știau cine este Călin Georgescu, campania sa online a câștigat rapid amploare pe rețelele de socializare, iar comentariile și postările promovate de susținătorii acestuia au ridicat semne de întrebare. Aceste activități online nu s-au limitat la comentarii favorabile, ci și la atacuri agresive la adresa oponenților politici.
Valérie Hayer, europarlamentar și președintă a grupului Renew, a cerut ca directorul executiv al TikTok să se prezinte în fața Parlamentului European pentru a oferi explicații despre implicarea platformei în campania lui Georgescu.
„Este extrem de îngrijorător pentru Europa să vadă un candidat de extremă dreapta pe primul loc, un candidat care este împotriva NATO, împotriva Occidentului, un pro-rus. Vedem cum democrația este atacată sub ochii noștri.
Suntem martori la modul în care social media, în special TikTok, a devenit un câmp de luptă cheie pentru alegători. Clickurile în detrimentul conținutului. Îl invităm pe directorul executiv al TikTok să vină să dea explicaţii în Parlamentul European.
România este doar un exemplu. Radicalizarea și dezinformarea pot avea loc în întreaga Europă, cu consecințe nefaste”, a declarat Valérie Hayer.
Aceasta a subliniat că social media, în special TikTok, a devenit un „câmp de luptă” crucial în alegeri, unde clickurile și conținutul viral sunt prioritizate în defavoarea unui dialog democratic autentic.
Comisia Europeană și CNA cer investigații detaliate
În acest context, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) din România a solicitat Comisiei Europene să deschidă o anchetă privind activitatea TikTok pe teritoriul României, în conformitate cu Regulamentul privind serviciile digitale. CNA dorește o evaluare detaliată a riscurilor democratice pe care platforma le prezintă, având în vedere că TikTok a fost deja implicat în derularea unei rețele de influență în România. De asemenea, autoritățile române cer o anchetă detaliată pentru a înțelege mai bine cum s-a desfășurat campania online a lui Georgescu și ce impact a avut asupra procesului electoral.
TikTok a recunoscut că, în luna septembrie 2024, a eliminat o rețea de conturi care viza audiența din România, dar nu a oferit detalii suplimentare despre modul în care acele conturi au fost folosite. Rămâne de văzut dacă această măsură a fost suficientă pentru a preveni manipularea electoratului în perioada campaniei prezidențiale.
Oamenii de la vârful campaniei electorale, sub observație
Acest scandal ridică și alte întrebări despre modul în care finanțele și tacticile campaniilor electorale pot influența rezultatele alegerilor, mai ales în contextul în care autoritățile române au fost sesizate de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) să verifice sursele de finanțare ale campaniei lui Călin Georgescu, existând suspiciuni că finanțarea ar putea fi ilegală.
Astfel, în perioada premergătoare turului al doilea al alegerilor prezidențiale, când Georgescu se confruntă cu Elena Lasconi, anchetele privind influențele externe și modul în care social media este utilizată pentru manipularea alegătorilor devin tot mai importante. Pe măsură ce scandalul se adâncește, autoritățile din România și Uniunea Europeană vor analiza mai atent impactul platformelor de socializare asupra democrației europene.
Sursa foto: Arhivă