Normele europene de mediu țin cont de poluarea pe care o produc mașinile, așa că șoferii care își cumpără mașini vechi, care poluează mult, trebuie să plătească în plus. Cel mai bine ar fi dacă ne-am cumpăra mașini cu motorizare Euro 6, acestea fiind cel mai puțin nocive pentru mediu, dacă dorim autoturisme cu carburant clasic. O altă opțiune sunt mașinile electrice sau hibrid, care poluează mult mai puțin.
Care e diferența între Euro 4, euro 5 și Euro 6
Se vorbește mereu despre aceste tipuri de motorizare, însă care este, de fapt, adevărata diferență dintre ele?
Normele de motorizare Euro au fost admise la nivelul întregii Uniuni Europene, pentru a se categorisi diferitele tipuri de autovehicule în funcție de capacitatea de poluare. Pe scurt, acest lucru se traduce prin taxe mai mari pentru cei cu mașini mai poluante.
Așadar, cele mai puțin poluante sunt mașinile Euro 6, iar apoi urmează toate, în ordine decrescătoare: de la Euro 5, la Euro 4, la Euro 3, Euro 2, Euro 1 și apoi cele non-Euro.
Ce trebuie să știm despre motorizarea Euro
La nivelul întregii Uniuni Europene s-au luat măsuri pentru a elimina sau a reduce poluarea, explică specialistul de la RAR, Cristian Bucur.
„La nivelul UE este o preocupare majoră pentru scăderea valorilor noxelor: compuși chimici poluanți, oxizi de azot (NOx) în special, dar și a emisiilor de gaze cu efect de seră (CO2). Este limpede că aceste preocupări vor duce la un potențial exod al acestor vehicule către România, inclusiv. Aș vrea să rămânem totuși în zona adevărului tehnic și să spunem că inamicul nostru este doar motorul diesel vechi, care nu înglobează tehnologii de depoluare, asta înseamnă motoarele care au fost omolagate până la nivelul Euro 4, inclusiv”, a declarat Cristian Bucur, director tehnic în cadrul Registrului Auto Român.
„Ce putem face noi, ca să ne apărăm, ar fi recomandarea pentru români să achizițione autovehicule utilizate numai Euro 6 și Euro 5 – prețul este destul de bun. Odată achiziționate, să le întrețină corespunzător pentru că un filtru de particule (DPF) înfundat sau lipsă, sau utilizarea unui emulator de AdBlue, duc în derizoriu metodele de depoluare”, a punctat Cristian Bucur.
Cum poți afla ce tip de Euro este mașina ta
Non-euro – sunt mașinile fabricate înainte de 1991
Euro 1 – sunt mașinile fabricate între 1991 și 1996
Euro 2 – sunt mașinile fabricate între 1996 și 2000
Euro 3 – sunt mașinile fabricate între 2000 și 2005
Euro 4 – sunt mașinile fabricate între 2005 și 2009
Euro 5 – sunt mașinile fabricate între 2009 și 2014
Euro 6 – sunt mașinile fabricate după anul 2014