Parlamentarii USR, Mihai Botez și Aurel Oprinoiu, au depus recent o propunere legislativă menită să modifice Codul Rutier al României, prin introducerea unui concept deja folosit în multe țări europene – „regula fermoarului”. Această măsură ar putea aduce o soluție simplă și eficientă pentru combaterea aglomerației și pentru prevenirea accidentelor în condițiile traficului din ce în ce mai intensificat pe drumurile publice.
Ce presupune „regula fermoarului”?
„Regula fermoarului”, un concept predat deja în cursurile de conducere defensivă, se aplică în situațiile în care două benzi de circulație se îngustează într-una singură, fie din cauza unor lucrări de infrastructură, accidente, obstacole sau pur și simplu din cauza constrângerilor drumului. În aceste condiții, vehiculele de pe fiecare bandă se vor alinia alternativ, ca un fermoar, permițând astfel fluidizarea circulației și prevenind formarea unor blocaje care ar putea duce la aglomerări sau accidente.
Mihai Botez, deputat USR, explică că, în prezent, această regulă funcționează mai mult ca o recomandare informală și o „regulă de bun simț” în România. Totuși, el subliniază importanța transformării acesteia într-o lege oficială, care să fie bine înțeleasă și respectată de toți participanții la trafic.
„În țările civilizate se numește «regula fermoarului» și are rolul de a fluidiza traficul. În România funcționează acum mai mult ca o regulă de bun simț, informală, dar cred că, dacă o vom introduce în lege și dacă o popularizăm, ne va face viața mai ușoară în trafic”, declară deputatul USR Mihai Botez.
Proiect de modificare a Codului Rutier
Propunerea a fost susținută și de Aurel Oprinoiu, senator USR, care a afirmat că, pentru conturarea acestei inițiative, s-au purtat consultări cu experți în domeniul traficului rutier. Printre aceștia se numără și Titi Aur, cunoscut pentru expertiza sa în conducerea defensivă și pentru educația rutieră a șoferilor români.
„Traficul devine tot mai aglomerat, iar blocajele cauzate de lipsa de disciplină și de reguli clare ne afectează pe toți. Pentru a contura cât mai bine această propunere, ne-am consultat cu specialiști și alți buni cunoscători ai problemelor din traficul rutier, precum Titi Aur, a cărui expertiză în domeniu este cunoscută de un public larg”, afirmă senatorul USR Aurel Oprinoiu.
„Regula fermoarului” este deja o practică bine stabilită în mai multe țări europene, inclusiv Germania, Austria, Elveția, Olanda și Slovacia. Implementarea acestei reguli a demonstrat o îmbunătățire semnificativă a fluideței traficului și a redus numărul de incidente cauzate de aglomerările din zonele cu drumuri înguste.
Impactul asupra siguranței rutiere
Dacă va fi adoptată, modificarea propusă ar putea avea un impact semnificativ asupra siguranței rutiere din România. În plus față de reducerea blocajelor și îmbunătățirea fluxului de trafic, „regula fermoarului” ar contribui la o conduită mai disciplinată a șoferilor, care ar înțelege importanța respectării unei reguli clare de prioritizare a vehiculelor.
În contextul în care infrastructura rutieră din România continuă să se dezvolte, iar numărul vehiculelor în trafic este în continuă creștere, această reglementare ar putea adresa o problemă crucială a mobilității urbane. De asemenea, implementarea acestei măsuri va spori gradul de educație rutieră și va sprijini o mai bună gestionare a aglomerării traficului pe drumurile naționale și locale.
Astfel , „regula fermoarului” ar putea reprezenta un pas important către un trafic mai sigur și mai fluid, iar adoptarea acesteia în cadrul legislativ românesc ar putea aduce beneficii semnificative pe termen lung, atât pentru șoferi, cât și pentru întreaga comunitate rutieră.
Sursa foto: Arhivă