De la 1 iulie 2025, piața asigurărilor auto obligatorii din România intră într-o nouă etapă. Plafonarea tarifelor RCA a expirat, iar companiile de asigurări, brokerii și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) confirmă: urmează ajustări de preț.
Creșterile nu vor fi bruște pentru toată lumea, spun oficialii. Dar cei care circulă cu mașini puternice, locuiesc în zone aglomerate sau au un istoric slab în trafic se pot aștepta la sume mai mari de plată.
Declarațiile oferite de ASF, brokeri și companii de asigurări conturează o imagine complexă a pieței. Unele estimări vorbesc despre majorări modice. Altele indică scumpiri clare de până la 15% în următoarele două luni.
ASF: „Nu sunt de așteptat șocuri care să apese pe clienți”
Potrivit Autorității de Supraveghere Financiară, situația este monitorizată atent. Vicepreședintele ASF pe asigurări, Sorin Mititelu, a precizat că tarifele nu vor exploda și că o parte din asigurați vor vedea chiar reduceri.
„Pe 10-12 iulie ieșim cu noul raport privind tarifele de referință RCA. Creșterea pe total portofoliu pentru următoarele 6 luni ar fi de 5,4%. Este un indiciu doar. Ajustările vor fi diferite de la societate la societate și de la segment la segment. Unele societăți nu au de ce să modifice, altele, da, întrucât au tarife vechi de 2 ani, fiind făcute pentru perioade viitoare de maxim 2 ani. Oricum, dat fiind rezultatul tehnic pe clasa A10, ce include RCA, și corelat cu trendul previzionat prin tariful de referință, nu sunt de așteptat doar creșteri, ci și scăderi, iar creșterile nu au de ce să fie altfel decât unele modice.”
Tot Sorin Mititelu a subliniat că tarifele de referință nu reprezintă prețul efectiv practicat de asigurători, ci sunt valori medii orientative. Ele sunt actualizate la fiecare 6 luni și se aplică doar pentru clasa B0, pe o perioadă de 12 luni, relateazp hotnews.ro.
Viorel Vasile: „Estimez o creștere ce poate varia între 13-15%”
Cu o perspectivă mai puțin optimistă vine Viorel Vasile, șeful Safety Broker, cel mai mare broker de asigurări din România. El atrage atenția că expirarea plafonării comisioanelor și adaptarea întârziată a tarifelor la inflație vor genera creșteri vizibile.
„Va exista o creștere de 3-5% din eliminarea plafonării la comisioanele RCA pentru brokeri. Fiind introdusă prima netă orice majorare de comision are impact direct în costul plătit de consumator. Suntem unici în Europa – lipsa de profesionalism a echipei Nicu Marcu a condus la această abordare care este în defavoarea consumatorului, dar avantajează asiguratorii.”
„Mai mult, ținând cont că am avut 2 ani și 3 luni în care asiguratorii nu și-au putut adapta tarifele la inflație, estimez că un minim 10% vom înregistra creșteri din această cauză. Limitarea tarifelor nu s-a justificat pe o durată așa lungă, normal era să se încheie după 6 luni, după care piața regla automat cererea și oferta. Deci, agregat, estimez o creștere ce poate varia între 13-15%. Mai mult, se revine la vechea schemă de calcul de la BAAR pentru polițe cu risc ridicat, care va conduce la tarife B0 de 12.000 RON/camion.”
Declarațiile lui Viorel Vasile sunt clare: eliminarea restricțiilor va avea efecte directe, în special pentru vehicule comerciale și șoferii din București și Ilfov.
Dorel Duță: „Nu mă aștept la evoluții spectaculoase”
Un punct de vedere mai temperat vine din partea lui Dorel Duță, directorul Hobbit Broker și președinte al UNSICAR – Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări.
„Posibile creșteri în marile aglomerări urbane (București-Ilfov, Valea Prahovei, Ploiești, Constanța, Brașov, Timișoara, Cluj, Iași), unde frecvența daunelor este mai mare. În schimb, localitățile mai mici și șoferii cu un comportament corect în trafic (clasele de bonus 6, 7 și 8) ar putea beneficia de stagnări sau chiar scăderi, datorită concurenței.”
El susține că frecvența daunelor nu a crescut semnificativ, dar că inflația și taxele au mărit valoarea acestora. Prin urmare, prețurile RCA pot crește ușor, mai ales în orașele mari, dar nu se așteaptă la salturi bruște.
Ce spun companiile de asigurări
Asigurătorii spun că vor respecta legea și că vor menține o abordare echilibrată.
Groupama, cel mai mare asigurător RCA din România, a transmis:
„Își stabilește tarifele respectând legislația în vigoare și prioritizând de fiecare dată principiul calității serviciilor, la prețul corect. Responsabilitatea și calitatea rămân așadar esențiale în abordarea noastră, însă, din rațiuni ce țin de respectarea normelor legale de concurență, nu putem furniza mai multe informații cu privire la evoluțiile prețurilor.”
La rândul său, Dragoș Călin, directorul general al Grawe România, a declarat:
„Creșteri, dar și descreșteri mici, marginale de preț. Nu vor fi șocuri care să apese pe clienți în raport cu tarifele existente.”
Acesta a mai spus că piața este competitivă și că lupta pentru clienți va determina un echilibru între calitate și preț.
Cât au crescut deja prețurile RCA
Prețurile RCA au fost plafonate în ultimii doi ani, fiind stabilite în funcție de tarifele practicate de asigurători la 28 februarie 2023.
La începutul anului 2024, Guvernul a permis o ajustare cu maximum 6,8%, în linie cu rata inflației.
ASF susține că a monitorizat constant piața și că nu a observat comportamente speculative.
„Mecanismul de plafonare s-a dovedit eficient, iar societățile de asigurări s-au încadrat în limitele stabilite de hotărârea de Guvern. Creșterile de prețuri, acolo unde au existat, au fost punctuale și justificate de factori obiectivi. În analiza sa, ASF nu a identificat comportamente speculative sau neconforme. Prima medie a înregistrat, pe parcursul a doi ani (T1 2025 vs T1 2023), o creștere de 18%, din care un procent de 6,8% a reprezentat ajustarea tarifelor de primă cu rata anuală a inflației, conform prevederilor legale.”
Cine plătește mai mult și cine ar putea plăti mai puțin
Prețurile RCA nu cresc la fel pentru toți șoferii. Tarifele depind de mai mulți factori: vârsta, localitatea de domiciliu, capacitatea cilindrică a motorului și istoricul daunelor.
Tinerii sub 30 de ani, șoferii din București sau cei cu mașini de peste 100 kW plătesc, în general, cele mai mari prime.
Pe de altă parte, șoferii din orașe mici, fără accidente în ultimii ani și cu bonus de loialitate pot beneficia de reduceri sau stagnări de preț.
În plus, dacă o persoană primește cel puțin trei oferte RCA mai mari cu 36% față de tariful de referință, are dreptul să se adreseze BAAR (Biroul Asigurătorilor Auto din România) pentru o recalculare.