Fenomenul numit „fobie școlară” devine tot mai frecvent în rândul elevilor din Arad, atrăgând atenția specialiștilor asupra impactului pe care stresul și anxietatea îl au asupra copiilor. Cu 16 cazuri diagnosticate oficial, medicii și profesorii subliniază importanța recunoașterii timpurii a simptomelor și intervenției adecvate.
Diagnostic neobișnuit pentru 16 elevi din Arad
Fobia școlară este o tulburare psihologică complexă, caracterizată prin refuzul vehement al copilului de a merge la școală. Cauzele acesteia includ sentimente intense de disconfort, stres, anxietate sau chiar depresie. Medicul neuropsihiatru Diana Trifa, de la Compartimentul de Psihiatrie Pediatrică Arad, avertizează că fenomenul este în creștere: „Copiii refuză cu totul intrarea în școală, iar dacă ajung în școală, refuză să intre în clasă. Uneori, părinții sunt nevoiți să stea cu ei.”
Simptomele fobiei școlare sunt variate, dar apar de obicei dimineața: dureri de burtă, senzația de nod în gât, plâns sau chiar atacuri de panică. Aceste manifestări pot afecta grav calitatea vieții copilului, necesitând intervenție medicală și consiliere psihologică.
Situația în Arad
Inspectoratul Școlar Județean Arad a confirmat că, în prezent, 16 elevi din județ suferă de fobie școlară și sunt fie sub tratament, fie urmează învățământul la domiciliu
”Factorii (declanșatori – n.r.) sunt multipli, copiii refuză cu totul intrarea în școală și dacă ajung la școală, refuză să intre în clasă. Uneori, părinții stau cu ei. Sunt pe medicație, sunt consiliați, dar totuși măsurile luate nu ajută întotdeauna. Trebuie tras un semnal de alarmă pentru părinți, să fie atenți la stările de anxietate ale copilului, în general apar dimineața simptomele. Copiii au dureri de burtă, au nod în gât, plâng…”, a declarat medicul Diana Trifa.
Șeful Inspectoratului Școlar Județean Arad, Marius Gondor, a declarat, pentru AGERPRES, că 16 cazuri sunt diagnosticate în județ și unii dintre acești elevi sunt nevoiți să învețe acasă.
Pe lângă cei 16 elevi diagnosticați, este posibil ca numărul real să fie mult mai mare, mulți părinți interpretând simptomele copiilor drept mofturi, și nu o problemă medicală serioasă.
„Toate aceste activități încarcă numărul de posturi, dar facem tot posibilul să putem să ajutăm și acești copii”, a spus Marius Gondor.
Rolul părinților și al consilierilor
Consilierul școlar Ana Gavrilă atrage atenția asupra faptului că fobia școlară poate debuta la orice vârstă: „Fenomenul este într-o ușoară creștere” Unii părinți refuză inițial să accepte diagnosticul, dar ulterior colaborează cu medicii, iar cei mai mulți copii ajung la recuperare completă odată ce primesc tratament adecvat, relatează RTV.
Specialiștii subliniază importanța sensibilizării părinților asupra acestei tulburări și recomandă urmărirea atentă a comportamentului copiilor, în special în momentele de tranziție, precum începerea unui nou an școlar sau schimbarea mediului educațional.
Măsuri și soluții
Pe lângă sprijinul oferit de profesori și consilieri, tratamentul fobiei școlare poate include terapie cognitiv-comportamentală și, în unele cazuri, medicație. De asemenea, părinții pot ajuta copiii prin crearea unui mediu familial sigur și suportiv, reducerea presiunii academice și menținerea unei comunicări deschise cu aceștia.
Fobia școlară nu este un simplu moft, ci o afecțiune serioasă care necesită intervenție promptă și susținere din partea familiei, școlii și comunității. Printr-un efort comun, copiii pot depăși aceste dificultăți și pot reveni la o viață educațională normală.
Sursa foto: Arhivă