Zeci de mii de români, inclusiv locuitori ai județului Brașov, se află într-o situație critică din cauza emiterii a două facturi simultane de către Electrica Furnizare. Această problemă a generat o undă de nemulțumire profundă, alimentată de dificultățile de comunicare și lipsa transparenței din partea furnizorului de energie electrică.
Facturi duble la Electrica
Mai mulți clienți Electrica au semnalat faptul că au primit două facturi în aceeași zi, iar sumele nu sunt deloc neglijabile. Pentru unii dintre aceștia, situația este agravată de imposibilitatea de a accesa detaliile facturilor într-o manieră rapidă și eficientă. Totodată, furnizorul a impus eliminarea facturilor pe hârtie, lăsând clienții cu opțiuni limitate pentru verificarea consumului.
„Un fel de taci și plătește! Nu că altfel ai putea contesta factura, că nu ai cu cine vorbi, ți se bagă pumnul în gură, chiar dacă ești primit în audiență”, spune un cititor myTEX.ro
Această incertitudine i-a determinat pe mulți să se teamă că vor primi și o a treia factură, de regularizare, care ar putea adăuga presiune financiară asupra gospodăriilor.
Problemele tehnice și atacurile cibernetice complică situația
Electrica Furnizare a explicat că, în decembrie 2024, a fost nevoită să storneze facturile aferente lunilor octombrie și noiembrie din cauza unor modificări legislative. Totodată, contribuția CfD (Contracte pentru Diferență) a fost exclusă din aceste facturi. Cu toate acestea, procesul de reemitere a fost afectat de atacuri cibernetice de amploare asupra infrastructurii companiei, ceea ce a perturbat serviciile de relații cu clienții.
Printre serviciile afectate se numără:
- Call center-ul Electrica Furnizare;
- Asistentul virtual E-chat;
- Formularul de contact online;
- Adresa de e-mail clienti@electricafurnizare.ro;
- Solicitările depuse în cadrul punctelor de relații cu clienții.
Reacția autorităților și explicațiile oferite
Ministrul energiei, Sebastian Burduja, a intervenit pentru a liniști populația, explicând că facturile recente sunt rezultatul unor ajustări tehnice necesare în contextul noilor reglementări. Potrivit acestuia, regularizarea la final de an este o procedură obișnuită, iar contribuția CfD va susține investițiile în parcuri solare și eoliene finanțate din fonduri europene.
„E o chestiune tehnică și românii nu trebuie să-și facă griji”, a declarat ministrul în direct la Digi 24. Această regularizare ar fi fost făcută din anumite motive ce țin de birocrație și schimbarea legislației. Ar avea legătură și cu o mare investiție făcută din bani europeni.
„E o chestiune tehnică și românii nu trebuie să-și facă griji. Deci România are o schemă de contracte pentru diferență care susține investiții în parcuri solare, parcuri eoliene. Noi am obținut 3 miliarde de euro din fondul pentru modernizare, bani care vor finanța integral această schemă, cu o mică excepție pe costurile de administrare ale OPCOM.
Pentru acele costuri, pe factura fiecăruia dintre noi, dar după ce proiectele efectiv intră în pâine, se va regăsi o linie, contribuție CFR, care va însemna câțiva bani pentru fiecare dintre noi acasă. Deci este un impact minim și acum practic s-a făcut o regularizare”, a explicat ministrul, relatează RTV.
Consecințe și soluții
Problemele actuale pun în dificultate atât consumatorii, cât și furnizorii, care se confruntă cu datorii acumulate din cauza schemelor de subvenționare.
„Sunt și datorii din urmă pe care statul român trebuie să le plătească, pentru că așa funcționează această schemă. Furnizorii acoperă în primă instanță diferența între prețul la factură și prețul real, după care statul vine și le dă banii. Statul nu a acoperit aceste fonduri la timp, asta este realitatea și atunci furnizorii s-au împrumutat, au acumulat dobânzi, au luat credite, deci sunt într-o situație nu plăcută.
Și atunci de aceea spunem o perioadă tranzitorie, după care trebuie să venim pe o formă de sprijin a românilor vulnerabili”, a completat Burduja.
Electrica Furnizare încurajează clienții să utilizeze platformele disponibile pentru clarificări și solicită colaborare în depășirea acestor dificultăți. Totuși, clienții continuă să se confrunte cu incertitudini majore, iar soluțiile practice pentru evitarea unor facturi greu de gestionat încă se lasă așteptate.