Redactia.ro
Home » Știri » Influența erei digitale asupra comportamentului copiilor

Influența erei digitale asupra comportamentului copiilor

influenta erei digitale

Curiozitatea specifică copilăriei și dorința constantă de explorare determină copiii să acceseze cu ușurință mediul online. Efectele tehnologiei pot fi benefice, atunci când stă la baza dezvoltării abilităților, însă poate exista și efectul advers, acela al prieteniilor online care împiedică un contact social direct și autentic. Totodată, există riscul ca timpul îndelungat petrecut în mediul online să aibă consecințe grave atât asupra sănătății fizice, cât și mentale, copiii ajungând să sufere de oboseală cronică, tulburări ale somnului sau să aibă un interes scăzut față de activitățile școlare.

Relația dintre copii și tehnologie

Un studiu recent, Tech Kids, realizat de Starcom România în perioada 28 februarie – 6 martie 2020, prin metodologia CAWI, analizează relația dintre copii și tehnologie, oferind informații despre abilitățile lor digitale, tipurile de jocuri preferate, principalele activități online și cele mai accesate aplicații de către aceștia. În acest scop, au fost intervievați 300 de părinți, din mediul urban, utilizatori de internet.

„Dacă până acum 10-15 ani ideea de copilărie nu era cu mult diferită în ceea ce privește activitățile de recreere între generații, în prezent putem vorbi de un val de generații mult mai avansate și mult mai conectate cu tehnologia. Încă din primii ani de viață, un copil intră în contact cu diverse dispozitive electronice (smartphone, tabletă etc.), ajungând astfel până la maturitate să cunoască și să utilizeze aceste dispozitive mult mai bine comparativ cu propriii părinți. Tehnologia este un fenomen care crește semnificativ de la an la an și a cărei evoluție o urmărim în cadrul mai multor categorii de vârstă și segmente de consumatori. Se poate observa o tendință tot mai accentuată de digitalizare și tehnologizare a activităților zilnice”, a declarat Andreea Zanfir, Starcom Consumer Strategist.

Dispozitivele, aplicațiile și rețelele sociale la care au acces copiii

Funcționalitatea dispozitivelor este ușor înțeleasă de copiii cu vârste între 0-3 ani, acestea fiind modalitatea preferată de majoritatea părinților (78%) de a-i învăța lucruri noi pe aceștia. După vârsta de 3 ani, dezvoltarea abilităților, atenției și vitezei de reacție continuă cu jocurile online. Studiul Tech Kids prezintă jocurile online de strategie ca fiind preferate de către copii, pre-adolescenți și adolescenți, cu vârste până în 18 ani, precum și jocurile online cu mai mulți participanți, deoarece acestea permit socializarea și interacțiunea cu alți jucători.

Implicarea în mediul online trece la etapa următoare, odată cu descoperirea de către copii a aplicațiilor YouTube, TikTok și Whatsapp, precum și a rețelelor de socializare, Facebook și Instagram, care le permit să urmărească activitatea prietenilor sau a cunoștințelor, să comunice, să își exprime ideile și să participe la diverse activități online.

Este foarte important ca informațiile care circulă în mediul virtual și care ajung la copii prin Internet și smartphone-uri să fie, întotdeauna, atent selecționate de către părinți. Șansele ca cei mici să experimenteze efectele riscurilor online se reduc prin educarea adulților privind inițierea de conversații cu copii, pe tema siguranței lor, și prin măsuri de stimulare a parteneriatelor dintre profesori și părinți.

Loading...