Ministrul Investițiilor, Marcel Boloș, a anunțat recent că România va reintroduce taxa pe mașinile poluante. Aceasta decizie vine în contextul în care țara noastră riscă să piardă accesul la fonduri europene semnificative, cifrate la miliarde de euro, dacă nu îndeplinește anumite criterii de sustenabilitate impuse de Uniunea Europeană.
Se introduce o nouă taxă pentru șoferii din România
Inițiativă este parte a angajamentelor asumate de România în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). În trecut, taxa pe mașinile poluante a fost o sursă importantă de venit, dar și un motiv de controversă. Introdusă în timpul guvernului Tăriceanu, taxa a suferit mai multe transformări, ajungând să fie cunoscută sub numele de timbru de mediu. Totuși, după ce Curtea Europeană de Justiție a impus României restituirea taxelor colectate, legislația a fost suspendată.
Ministrul Marcel Boloș a explicat că „fără această taxă, nu numai că pierdem fonduri europene, dar ratăm și oportunitatea de a moderniza infrastructura ecologică a țării.” Reforma taxei auto este văzută ca o necesitate în contextul îndeplinirii obligațiilor asumate față de Comisia Europeană.
Detalii despre aplicarea noii taxe
Taxa va fi reintrodusă începând cu 1 ianuarie 2026 și se preconizează că va avea un impact substanțial asupra bugetului național. Fondurile colectate vor fi direcționate parțial către autoritățile locale și parțial către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru a susține proiecte de infrastructură și pentru a îmbunătăți calitatea mediului în România, potrivit Click.
Noua formulare a taxei promite să fie mai echitabilă și să reflecte mai bine nevoile actuale ale societății, ținând cont de numărul crescut de vehicule vechi din circulație, precum și de necesitatea încurajării cetățenilor să opteze pentru mijloace de transport mai puțin poluante.
Reintroducerea taxei este văzută de unii critici ca o povară suplimentară pentru șoferii români, în special pentru aceia care utilizează vehicule mai vechi și mai puțin eficiente din punct de vedere ecologic. Pe de altă parte, susținătorii măsurii argumentează că acest pas este esențial pentru alinierea României la standardele europene de mediu și pentru asigurarea unui viitor sustenabil.
Ministrul Boloș a subliniat că „este esențial să găsim un echilibru între necesitățile economice imediate și responsabilitățile noastre ecologice pe termen lung.” Acesta a adăugat că guvernul va căuta să implementeze măsuri compensatorii pentru cei mai afectați de această taxă, pentru a atenua impactul economic direct.
Astfel , reintroducerea taxei auto pentru mașinile poluante nu este doar o cerință bugetară, ci și o componentă crucială a strategiei naționale de dezvoltare sustenabilă. Cu toate provocările pe care le presupune, această măsură reprezintă un pas necesar pentru asigurarea unui viitor mai verde și mai prosper pentru România.
Sursa foto: Arhivă