Disputa dintre cele două cunoscute interprete de muzică populară, Olguța Berbec și Niculina Stoican, a ajuns în fața instanței și s-a derulat pe parcursul a patru ani. Recent, Curtea de Apel București a dat câștig de cauză Niculinei Stoican în acest proces, dar decizia nu este definitivă.
Olguța Berbec are dreptul să facă apel în termen de 30 de zile, iar dacă nu contestă hotărârea, va fi obligată să plătească suma de 7.630 de lei pentru cheltuieli judiciare. Această confruntare juridică a captat atenția publicului și a ridicat numeroase semne de întrebare cu privire la drepturile de autor în muzica populară. Dar de unde a pornit acest scandal și ce argumente au fost aduse în instanță?
De la ce a pornit scandalul dintre Niculina Stoican și Olguța Berbec
Conflictul dintre Olguța Berbec și Niculina Stoican a început în urmă cu patru ani, când Olguța Berbec a acuzat-o pe Niculina Stoican de plagiat. Mai exact, Berbec a susținut că melodia sa, „Dragoste veche și nouă”, ar fi fost preluată fără permisiune de Stoican. Fosta manageră a Ansamblului Maria Tănase din Craiova s-a văzut astfel nevoită să se apere în fața instanței de acuzațiile colegei sale de breaslă.
Pentru a-și susține cazul, Olguța Berbec a adus probe concrete în fața judecătorilor, demonstrând că melodia „Dragoste veche și nouă” este înregistrată la Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România. Mai mult decât atât, aceasta a precizat că ea este autoarea versurilor, în timp ce linia melodica a fost realizată de Aurel Blândea. Conform legislației privind drepturile de autor, orice artist care compune și înregistrează o piesă primește drepturi de difuzare și compensații financiare. Astfel, Olguța Berbec a susținut că melodia sa a fost folosită fără acordul său de către Niculina Stoican.
Piesa „Dragoste veche și nouă” face parte de pe albumul „Iubește inimă și iartă”, lansat de Olguța Berbec în 2014. Cântăreața a declarat că textul a fost scris chiar de ea și că a colaborat cu Aurel Blândea pentru compunerea liniei melodice. Această clarificare a fost adusă în fața instanței ca dovadă a dreptului său de proprietate asupra melodiei.
Apărarea Niculinei Stoican și decizia instanței
Niculina Stoican, la rândul ei, s-a apărat ferm în fața acuzațiilor de plagiat, argumentând că melodia pe care o interpretează este o piesă culeasă din folclor. Mai mult, ea a susținut că nu a auzit niciodată piesa Olguței Berbec înainte de a interpreta melodia în cauză.
Pentru a se stabili dacă acuzațiile de plagiat erau întemeiate, instanța a dispus ca trei specialiști de la Institutul de Muzică să analizeze ambele versiuni ale melodiei. Experții au comparat linia melodica, structura versurilor și alte elemente specifice pentru a determina dacă există o asemănare evidentă care ar putea indica un caz de plagiat.
Rezultatele analizelor au fost favorabile Niculinei Stoican, iar instanța i-a dat câștig de cauză, respingând acuzațiile de plagiat. Totuși, decizia nu este definitivă, iar Olguța Berbec are dreptul de a face apel în termen de 30 de zile. După aflarea verdictului, Niculina Stoican a oferit o declarație în care a exprimat satisfacția că justiția a fost de partea sa.
„În folclor, plagiat nu se poate numi decât atunci când linia melodică și textul integral și orchestrația sunt preluate de către alt interpret. În rest, tot ce ține de folclor poate fi înregistrat ca operă derivată. Cu un pic de răbdare, cu un pic de încredere și cu verticalitate, uite că lucrurile se așează și adevărul întotdeauna iese la iveală.
Eu nu pot decât să mulțumesc, în primul rând, avocatei mele pentru colaborarea frumoasă pe care am avut-o. (…) Și să mulțumesc instanței pentru că a avut răbdarea să privească această situație cu foarte multă răbdare și înțelegere”, a declarat Niculina Stoican, la Știrile Antena Stars.
Această declarație subliniază convingerea artistei că verdictul a fost unul corect și că muzica populară nu ar trebui să fie subiect de dispute juridice, ci să rămână un patrimoniu comun.
Rămâne de văzut dacă Olguța Berbec va decide să conteste decizia Curții de Apel București sau dacă va accepta verdictul. Indiferent de deznodământ, acest caz ridică întrebări importante despre drepturile de autor în folclor și despre limitele protecției juridice a creațiilor muzicale populare.