Ion Țiriac, ajuns la venerabila vârstă de 86 de ani, a reușit una dintre cele mai spectaculoase tranzacții din lumea sportului mondial. În decembrie 2021, fostul mare sportiv și om de afaceri a demarat procesul de vânzare al turneului de tenis de la Madrid, eveniment pe care l-a dezvoltat și l-a transformat într-una dintre cele mai prestigioase competiții din circuitul profesionist. Considerat „perla coroanei” imperiului său sportiv, turneul a devenit un activ extrem de valoros, capabil să atragă interesul celor mai mari investitori internaționali.
La început, estimările vorbeau despre o tranzacție cuprinsă între 200 și 250 de milioane de euro, însă rezultatul final a depășit toate așteptările. În 2021, un grup de investitori americani a cumpărat licența competiției, iar afacerea a fost ulterior aprobată atât de WTA, cât și de ATP.
Vânzarea a fost aprobată de WTA și ATP și s-a finalizat în 2022
În 2022, tranzacția s-a încheiat oficial: compania americană IMG, parte a grupului Endeavour, a achiziționat turneul pentru 360 de milioane de euro, la care s-au adăugat alte 30 de milioane de euro, plătibile în următorii doi ani. În total, Ion Țiriac a încasat aproape 400 de milioane de euro, confirmând astfel una dintre cele mai profitabile afaceri din istoria sportului profesionist.
„Turneul meu s-a vândut anul ăsta pe trei ani de zile cu șapte sute de milioane de dolari. (Aţi mai avut vreun procent?) Nu. Eu am luat patru sute de milioane de euro pe el, mulțumesc, la revedere”, a declarat Ion Ţiriac, conform iamsport.ro.
O nouă vânzare spectaculoasă
La patru ani după această tranzacție de proporții, turneul de la Madrid a intrat din nou în atenția lumii financiare. Ion Țiriac a dezvăluit că competiția a fost revândută de actualii proprietari pentru suma impresionantă de 700 de milioane de euro. Această creștere spectaculoasă a valorii demonstrează nu doar potențialul economic al tenisului de elită, ci și viziunea pe care Țiriac a avut-o atunci când a investit și a dezvoltat acest turneu.
Astfel, tranzacția inițiată de Ion Țiriac nu doar că i-a adus un câștig uriaș, dar a rămas un exemplu de strategie și intuiție în lumea sportului și a afacerilor, confirmând încă o dată reputația miliardarului român ca fiind unul dintre cei mai inspirați investitori din domeniul sportiv.
Decizia lui Ion Țiriac și opoziția fiicei sale
Hotărârea miliardarului Ion Țiriac de a vinde turneul de la Madrid nu a fost lipsită de controverse în familie. Deși tranzacția s-a dovedit a fi una dintre cele mai mari lovituri financiare din lumea sportului, fiica sa, Ioana Țiriac, s-a opus acestei decizii și i-a cerut tatălui să nu renunțe la competiția pe care o construise cu atâta implicare.
Pentru Ioana, turneul de la Madrid nu reprezenta doar o afacere, ci și un simbol al prestigiului și al moștenirii lăsate de tatăl său în lumea tenisului internațional. Ea a considerat că păstrarea licenței ar fi fost o continuare firească a acestei moșteniri.
Totuși, Ion Țiriac a ales să urmeze propria strategie, luând o decizie pe care a considerat-o benefică în contextul carierei sale de om de afaceri. Turneul de la Madrid este recunoscut ca unul dintre cele mai importante evenimente din circuitul ATP, atrăgând an de an cei mai mari jucători ai lumii și consolidându-și statutul de competiție de elită.
Astfel, deși decizia sa nu a fost pe placul fiicei, Țiriac a demonstrat încă o dată că își pune intuiția de investitor și viziunea de strateg înaintea oricăror legături emoționale.
„Ioana a zis: „Să nu cumva să vinzi Madridul! Ăla este eritajul nostru, trebuie să-l ținem!”. Din cauza politicii… Nu am mai putut. Gata mi-ajunge! Nu mai pot! Sportul ăsta nu mai are viitor decât dacă patronii merg aici, jucătorii merg dincoace. Se bat la fiecare cinci ani până când își sparg capetele. Fac un deal pe cinci ani, merg mai departe”, dezvăluia Ion Ţiriac, potrivit GSP.