Redactia.ro

Peste 500 de şcoli din România, desfiinţate. Ce se întâmplă cu elevii și profesorii

Ministerul Educației anunță schimbări importante în școli

Ministerul Educației a anunțat joi o măsură amplă de reorganizare a rețelei școlare naționale, care va afecta 507 unități de învățământ cu personalitate juridică. Acestea vor fi transformate în structuri arondate altor școli, ca parte a unui plan de eficientizare generat de criza fiscal-bugetară.

Peste 500 de unități de învățământ din România, desfiinţate

Analiza realizată la nivel național a arătat că aproximativ 850 de unități de învățământ nu îndeplineau pragul minim de elevi sau preșcolari prevăzut de Legea 141/2025. În urma consultărilor cu autoritățile locale și inspectoratele școlare județene, s-a decis ca 507 dintre acestea să fie arondate altor școli care respectă criteriile legale. Restul au trecut prin procese de fuziune cu unități ce îndeplineau deja pragul stabilit.

Ministerul Educației precizează că schimbarea statutului juridic nu presupune închiderea fizică a acestor școli și nici relocarea elevilor. Activitatea educațională se va desfășura în continuare în aceleași clădiri, iar personalul didactic își va păstra posturile, cu excepția funcției de director din unitățile care își pierd personalitatea juridică.

Poziția oficială a Ministerului Educației

„În urma colaborării între autoritățile locale (primării) și inspectoratele școlare județene, Ministerul Educației și Cercetării a primit propunerile de reorganizare a rețelei școlare naționale, pornind de la analiza inițială, potrivit căreia circa 850 de unități de învățământ cu personalitate juridică nu îndeplineau pragul minim de elevi/preșcolari prevăzut în Legea 141/2025. Urmare a procesului de reorganizare, 507 unități școlare cu personalitate juridică (aprox. 8,1% din numărul total de unități cu personalitate juridică existente) devin structuri școlare arondate altor unități”, a transmis, joi, Ministerul Educației, potrivit Ziare.com.

De asemenea, ministerul a subliniat că, în ciuda constrângerilor bugetare, fiecare unitate administrativ-teritorială va păstra cel puțin o școală cu personalitate juridică.

„Această schimbare de statut juridic nu presupune închiderea fizică a unităților de învățământ, nu obligă la relocarea activităților educaționale și nu implică renunțarea la posturile existente, cu excepția celui de director din unitatea fără personalitate juridică”, a mai transmis instituția.

Scopul măsurii: reducerea fragmentării și eficientizarea normelor didactice

Potrivit Ministerului Educației, această reorganizare nu este doar o reacție la criza fiscală, ci și o oportunitate de a reduce fragmentarea rețelei școlare și de a crea un cadru mai eficient pentru stabilirea normelor didactice.

„Dincolo de urgența generată de criza fiscal-bugetară, prin acest demers se reduce din fragmentarea rețelei școlare, generându-se astfel și un efect subsecvent pozitiv, dar și premisele unui proces mai eficient în stabilirea normelor didactice. Având ca punct de pornire această experiență impusă de criza fiscal-bugetară, se va face o analiză a modului de funcționare implicat de această redimensionare a rețelei, iar acolo unde va fi nevoie de eficientizări, acestea se vor face prin coordonarea autorităților locale cu inspectoratele școlare, pentru anii școlari viitori”, au mai transmis reprezentanții Ministerului Educației.

Următorii pași

Ministerul a anunțat că va analiza modul de funcționare al acestei rețele reorganizate și, acolo unde va fi nevoie, vor fi luate măsuri suplimentare pentru eficientizare. Aceste decizii vor fi implementate prin coordonarea autorităților locale cu inspectoratele școlare, în anii școlari următori.

Sursa foto: Arhivă

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: