Predica unui preot din Iași a stârnit controverse și a devenit virală pe TikTok, atrăgând atenția asupra unei dezbateri vechi în cadrul Bisericii Ortodoxe: relația dintre credința autentică și închinarea la icoane sau moaște. Pr. dr. Petre Semen a vorbit într-o predică rostită pe 15 august 2024, cu ocazia Adormirii Maicii Domnului, despre tendința unora dintre credincioși de a atribui puteri miraculoase obiectelor de cult, în detrimentul credinței în sfinții înfățișați sau în Dumnezeu. Mesajul său, surprins parțial în filmări și distribuit pe rețelele de socializare, a generat o serie de reacții puternice din partea enoriașilor.
Predica și mesajul părintelui Petre Semen
Predica preotului a pus în discuție credințele populare despre icoanele făcătoare de minuni și moaștele sfinților, subliniind că aceste obiecte nu ar trebui să fie văzute ca având puteri supranaturale în sine, ci doar ca simboluri care îndreaptă gândurile credincioșilor către divin. „Se vorbește fals, zic eu, că sunt, vezi-Doamne, icoane făcătoare de minuni ale Maicii Domnului. Ce minuni au făcut icoanele respective, eu nu știu, eu nu am auzit de așa ceva. Numai s-a dus vorba așa și ies și le cară peste tot,” a afirmat preotul în timpul predicii sale.
Părintele Semen a criticat și practica de a căra rămășițele pământești ale sfinților dintr-un loc în altul, comparând acest gest cu „caratul morților în spate”. El a subliniat că nici măcar sfinții, oricât de venerați ar fi, nu au puterea de a decide asupra vieții sau sănătății oamenilor, deoarece aceste lucruri sunt în mâinile lui Dumnezeu.
„Se vorbește fals, zic eu, că sunt, vezi-Doamne, icoane făcătoare de minuni ale Maicii Domnului. Ce minuni au făcut icoanele respective, eu nu știu, eu nu am auzit de așa ceva. Numai s-a dus vorba așa și ies și le cară peste tot. Îi văd pe morți în credință, cară morți în spate, că ei nu se mai pot mișca și îi duc unde vor și îi aduc de unde vor.
Deci să nu confundăm credința cu prostia. Maica Domnului nu este pompier de serviciu, să sară oriunde, să vindece pe oricine și să facă orice. De Sfântul Pantelimon, mi-a trimis o doamnă profesoară un mesaj, ca să vindece, să dea sănătate Sfântul Pantelimon. Sfântul Pantelimon nu este Dumnezeul meu, nu este pompierul meu.
Uitați-vă la ce s-a întâmplat la Spitalul Sfântul Pantelimon, a mișcat sfântul vreun deget? Nu se face nimic fără voia lui Dumnezeu, el hotărăște cine să se vindece, cine să moară. Așa spune Sfânta Scriptură, pe care o citesc, în fiecare an, câteodată. Am citit-o de 40 de ori în ultimii 40 de ani și știu ce vorbesc.
Eu l-am avut pe Stăniloae (Dumitru Stăniloae – n.r.) profesor și nu o să mă pot închina în viața mea la moaștele lui Stăniloae, mi se pare o aberație, o prostie. Dacă îl am pe Dumnezeu, de ce să mă închin la rămășițele pământești ale profesorului meu? Dacă l-au făcut sfânt, e treaba lor, dar Dumnezeu spune clar: «Eu sunt singurul sfânt, Eu nu împart slava și închinăciunea Mea cu nimeni de pe pământ și cu nimeni din ceruri»”, este o parte din predica rostită de părintele Petre Semen.
Contextul și reacțiile enoriașilor
Mesajul preotului a devenit public abia în luna octombrie, când filmările au fost distribuite pe TikTok, ajungând la aproape 160 de mii de utilizatori. Unii credincioși au interpretat afirmațiile preotului ca fiind o critică directă la adresa practicilor religioase și a credinței în puterea moaștelor sau a icoanelor făcătoare de minuni. Criticile au venit, în special, din partea celor care se pregăteau pentru pelerinajul de Sfânta Parascheva, având în vedere că publicarea videoclipului a coincis cu perioada în care Iașiul este centrul acestui eveniment religios.