În contextul dezvoltării infrastructurii europene, România se pregătește să facă un pas semnificativ prin începerea lucrărilor la unul dintre cele mai importante proiecte rutiere de pe continent. Drumul expres Arad-Oradea, care va conecta nordul Europei cu sudul, reprezintă o verigă esențială în cadrul rețelei transeuropene de transport, marcând un avans major în modernizarea infrastructurii rutiere din România. Anunțul făcut de Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, despre lansarea licitației pentru acest proiect subliniază importanța strategică a acestui drum expres nu doar pentru România, ci pentru întreaga Europă.
Această legătură rutieră va face parte dintr-o rută mai amplă care pornește de la Marea Baltică din Gdansk, Polonia, trecând prin Varșovia, Cracovia, Košice (Slovacia), Debrecen (Ungaria), și ajungând până la Salonic, la Marea Egee, prin Serbia. Cu o lungime totală de 138 km, inclusiv drumurile de legătură spre Salonta, Arad și punctul de trecere a frontierei cu Ungaria, Drumul Expres Arad – Oradea va avea patru benzi de circulație, facilitând astfel o călătorie rapidă și sigură.
Valoarea întregului proiect
Valoarea estimată a proiectului se ridică la aproximativ 10,7 miliarde de lei, incluzând TVA, cu finanțare prevăzută din surse europene, ceea ce reflectă angajamentul autorităților române și europene de a investi în infrastructura critică pentru conectivitatea continentală. Divizat în trei sectoare majore (Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad), proiectul promite să aducă beneficii semnificative atât pe plan local, cât și internațional, îmbunătățind legăturile comerciale și turistice între regiunile traversate.
În plus, acest drum expres va contribui la decongestionarea traficului pe rutele existente, reducând timpul de călătorie și impactul asupra mediului prin eficientizarea transportului de marfă și a celui de pasageri. În contextul în care Europa caută soluții pentru a face față provocărilor climatice și de mobilitate, investițiile în infrastructura verde și eficientă, precum Drumul Expres Arad – Oradea, devin esențiale.
Un nou drum important în România
Pe măsură ce lucrările la acest proiect major de infrastructură încep, există o așteptare crescută pentru impactul pozitiv pe care îl va avea asupra dezvoltării economice și sociale a României și asupra integrării sale în rețeaua europeană de transport. Acest drum nu doar că va uni regiuni geografice diverse, dar va consolida și poziția României ca hub important pe coridorul nord-sud al Europei, deschizând noi oportunități pentru comerț, turism și cooperare transfrontalieră.
„Un proiect important pentru tot ce înseamnă legarea nordului Europei de sudul Europei. Săptămâna viitoare, probabil, CNAIR-ul va lansa în licitație Arad-Oradea. Legătura Nord-Sud se face Gdansk, adică de la Marea Baltică până la Salonic, la Marea Egee, se face Gdansk – Varșovia – Cracovia – Košice, în Slovacia, – Debrecen, Ungaria, – Oradea – Arad – Timișoara – Moravița – Belgrad – Salonic. Ăsta e cel mai scurt drum. Săptămâna viitoare se lansează în licitație Arad – Oradea, care trebuie să se continue în sud cu Timișoara – Moravița”, a transmis Sorin Grindeanu.