Taxe mai mari pentru șoferii cu mașini vechi. Iată tot ce trebuie să știe românii!
Taxe mai mari pentru șoferii cu mașini vechi
Șoferii români au de înfruntat o veste proastă! Se discută reintroducerea taxei de poluare după o pauză de șapte ani. Această măsură vine ca parte a eforturilor de decarbonizare a economiei românești, conform unui raport prezentat de Banca Mondială. Cu toate acestea, reintroducerea taxei de poluare ridică întrebări și preocupări în rândul șoferilor cu mașini mai vechi. Iată tot ce trebuie să știe românii cu privire la această măsură!
Istoria taxei de poluare
Taxa de poluare a fost introdusă pentru prima dată în România în anul 2007 sub numele de „taxa de primă înmatriculare”. Aceasta a fost menită să descurajeze importul și deținerea autoturismelor vechi și poluante. Ulterior, au existat mai multe variante ale acestei taxe, inclusiv „taxa de mediu” sau „timbrul de mediu,” care au fost implementate până în februarie 2017, când taxa a fost retrasă.
La vremea respectivă, calculul taxei de poluare era complex și ținea cont de mai mulți parametri, precum:
- Vechimea autovehiculului: Cu cât mașina era mai veche, cu atât taxa era mai mare, pentru a încuraja achiziționarea de autovehicule mai puțin poluante.
- Categoria autovehiculului: De exemplu, autoturisme, autovehicule comerciale sau autoutilitare.
- Capacitatea cilindrică a motorului: Motoarele cu o capacitate cilindrică mai mare erau supuse unei taxe mai mari.
- Norma EURO de poluare: Autovehiculele cu emisii mai mari de noxe erau taxate în consecință.
- Emisiile de dioxid de carbon: Aici se ținea cont de impactul asupra mediului, cu taxe mai mari pentru autovehiculele cu emisii mai mari de CO2.
- Tipul carburantului folosit: Autovehiculele care funcționau cu combustibili fosili aveau taxe mai mari.
Ce se întâmplă acum?
Reintroducerea taxei de poluare a stârnit temeri și întrebări în rândul șoferilor cu mașini mai vechi. Principalul obiectiv al acestei măsuri este de a încuraja trecerea la autovehicule mai puțin poluante, în linie cu eforturile generale de combatere a schimbărilor climatice. Cu toate acestea, rămâne de văzut cum va fi calculată noua taxă și care vor fi criteriile exacte luate în considerare de către autorități, potrivit observatornews.ro.
Banca Mondială a emis recomandarea introducerii acestei taxe de poluare în contextul decarbonizării economiei românești până în anul 2030. Această măsură ar avea drept consecință o reducere de 55% a emisiilor de carbon față de nivelurile din 1990.
Astfel, șoferii români trebuie să fie pregătiți pentru posibile modificări în ceea ce privește taxa de poluare și să țină cont de potențialele costuri suplimentare. Este esențial să fie la curent cu noile reguli și să ia în considerare alternative mai ecologice atunci când își achiziționează autovehicule noi. Decizia finală a autorităților va trebui să echilibreze protejarea mediului înconjurător cu nevoile și capacitatea financiară a șoferilor din România.
Sursa foto: Arhivă