Redactia.ro
Home » Știri » CCR a decis. Vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul e neconstituţională

CCR a decis. Vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul e neconstituţională

cartele prepay

Curtea Constituţională a respins cu unanimitate de voturi, marţi, Ordonanţa de Urgenţă adoptată în 2019 de Guvernul Dăncilă. Ordonanţa prevedea vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul.

Legea fusese adoptată de Guvernul Dăncilă după evenimentele de la Caracal. Guvernul introdusese la acel timp prevederea ca vânzarea de cartele prepay să se facă doar cu buletinul, urmând ca posesorii de astfel de cartele să se identifice până la 1 septembrie 2020.

OUG fusese adoptată de Guvernul Dăncilă

CCR a transmis, într-un comunicat de presă remis marți Mediafax, că „Guvernul nu a motivat în cuprinsul actului normativ criticat situația extraordinară a cărei reglementare nu putea fi amânată și nici urgența reglementării, limitându-se la a justifica oportunitatea și necesitatea reglementărilor, aspecte care nu se circumscriu criteriilor de constituționalitate prevăzute de art.115 alin.(4) din Constituție, așa cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudența constantă a Curții Constituționale”.

De asemenea, Curtea a constatat că „principala modificare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.111/2000 adusă prin actul supus controlului de constituționalitate, respectiv cea referitoare la achiziționarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans, a fost amânată de două ori, mai întâi până la 31 decembrie 2019, apoi până la 31 martie 2020, în condițiile în care Ordonanța de urgență a Guvernului nr.62/2019 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în data de 3 septembrie 2019, fapt care dovedește inexistența urgenței reglementării”, conform sursei citate.

Legea încălca „drepturile, libertăţile şi îndatoririle cetăţeneşti”

Avocatul Poporului, Renate Weber, a reclamat la CCR că actul normativ „afectează drepturile, libertăţile şi îndatoririle cetăţeneşti”.

Avocatul Poporului apreciază că se impune din partea legiuitorului delegat un spor de rigoare în motivarea urgenței, a dovedirii existenței unei situații extraordinare, cu respectarea principiului proporționalității restrângerii exercițiului drepturilor afectate și a jurisprudenței Curții Constituționale, exigențe pe care actul normativ criticat nu le întrunește. Argumentele utilizate în preambulul actului normativ nu sunt de natură să justifice situația extraordinară și nici urgența unui act normativ care, reglementând obligativitatea colectării datelor cu caracter personal și a stocării pe un termen nedefinit a acestora, limitează drastic exercitarea dreptului la viață intimă, familială și privată. Cât privește argumentul legat de necesitatea stringentă privind localizarea celor care apelează la 112, Avocatul Poporului menționează că aceasta era posibilă și prin reglementarea anterioară”, arăta Avocatul Poporului, într-un comunicat de presă.

Cartele Pre-Pay, doar cu buletinul

Avocatul Poporului a mai transmis atunci că „din examinarea dispozițiilor legale nu rezultă scopul colectării datelor de identificare și nici asigurarea garanțiilor că acestea vor fi folosite exclusiv în scopul declarat în preambul. Finalitatea urmărită de legiutorul delegat, și anume reducerea apelurilor abuzive prin identificarea și sancționarea apelanților abuzivi, prin intermediul colectării datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele preplătite, nu constituie o situație extraordinară, nu este de natură a justifica urgența reglementării”.

De ce Avocatul Poporului n-a fost cu legea

În ceea ce privește completarea OUG 111/2011 privind comunicaţiile electronice, instituția transmite că Guvernul nu a justificat de ce nu poate fi amânată reglementarea sau de ce este necesar ca regulile de colectare a datelor utilizatorilor de cartele preplătite să fie făcute prin ordonanţă de urgenţă.

Avocatul Poporului a argumentat că aceeași reglementare a fost, anterior, declarată neconstituțională de către CCR.

„De altfel, urgenţa reglementării nu se justifică nici prin prevederile conţinute, întrucât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2019 nu cuprinde nicio măsură de aplicare imediată de natură să rezolve o situaţie extraordinară. Dimpotrivă, aplicarea efectivă a soluției legislative privind colectarea datelor de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM preplătite se realizează începând cu data de 1 ianuarie 2020. (…) Avocatul Poporului reamintește faptul că, prin Decizia nr. 461/2014 a Curții Constituționale, a fost admisă obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 111/2011, în ansamblul ei. Comparând textele din actul normativ constatat neconstituțional și cele din art. II al ordonanței de urgență criticate, Avocatul Poporului observă că unele conțin aceleași soluții legale”, mai arăta instituția.

Avocatul Poporului a observat faptul că O.U.G. nr. 62/2019 încalcă art. 115 alin. (6) din Constituţie, prin afectarea dreptului la viață intimă, familială și privată, prevăzut de art. 26 din Legea fundamentală și art. 11 și art. 20 prin raportare la art. 8 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale.

Instituția mai notează că măsura colectării datelor aparținând utilizatorilor de cartele prepay nu este adecvată pentru sancționare celor care apelează abuziv Serviciul de urgență 112.

Loading...