O tragedie cumplită a avut loc duminică seară în zona Gura Portiței, din Delta Dunării. Un avion ultraușor, la bordul căruia se aflau două persoane, s-a prăbușit la scurt timp după decolare, provocând moartea ambilor ocupanți. Pilotul, un bărbat de 52 de ani din Tulcea, și pasagerul, în vârstă de 54 de ani din Galați, nu au mai putut fi salvați, în ciuda eforturilor echipajelor de intervenție sosite rapid la fața locului.
Cine sunt oamenii care au murit după ce s-au prăbușit cu avionul în Delta Dunării. Unul dintre ei scăpase cu viață dintr-un alt accident aviatic în aceeași zi
Evenimentul dramatic a avut loc într-un context și mai tulburător. Cu doar câteva ore înainte de accidentul fatal, pasagerul fusese implicat într-un alt incident aviatic, de această dată fără victime, în aceeași zonă din Deltă. El se afla într-un alt avion ultraușor, care s-a răsturnat la aterizare. Pilotul care și-a pierdut viața seara venise special să-l ajute și să-l recupereze. Cei doi bărbați ar fi pilotul Cristi Ivanov și un pasager, pe nume Mihail Pojoga, conform fanatik.
Potrivit informațiilor preliminare, avionul ultraușor de tip ICP Savannah S, pilotat de bărbatul din Tulcea, decolase cu puțin timp înainte de accident pentru a-l transporta pe pasager înapoi la aerodrom, după ce acesta fusese implicat într-un incident aviatic în cursul dimineții. În mod tragic, zborul de ajutor s-a sfârșit în cel mai nefericit mod, cu o prăbușire la scurt timp după ridicarea de la sol.
Imediat după impact, autoritățile au fost alertate printr-un apel la 112. La fața locului au fost trimise de urgență două echipaje medicale – unul din Tulcea și altul din Constanța – precum și un elicopter SMURD. Eforturile salvatorilor s-au dovedit, din păcate, zadarnice.
„A fost trimis și un elicopter SMURD din Constanța. A ajuns în scurt timp la locul accidentului, însă, din păcate, echipajul medical nu a mai putut face nimic pentru cele două persoane aflate în avion”, a declarat sg. Daniel Năstase, reprezentant ISU Delta Tulcea.
Medicul Delia Ciulache, de la Serviciul de Ambulanță Tulcea, a confirmat că la sosirea echipajelor ambulanței, ambele victime erau deja decedate: „Până să ajungem, au fost declarate ambele victime de sex masculin decedate”.
Pilotul decedat, asociat într-o firmă care asambla avioane ultraușoare
Pilotul aparatului de zbor, în vârstă de 52 de ani, era cunoscut în comunitatea locală de aviație generală. Potrivit unor surse din rândul cunoscuților, acesta era asociat într-o firmă care asambla avioane ultraușoare pe teritoriul României, din componente importate din Italia. Modelul în care a avut loc accidentul, ICP Savannah S, era unul frecvent folosit pentru zboruri de agrement sau școală, fiind cunoscut pentru versatilitatea sa și performanțele bune pe distanțe scurte.
Martorii spun că zborul părea în regulă în primele secunde, însă la scurt timp după decolare, aparatul a început să piardă altitudine și s-a prăbușit în mod neașteptat. Potrivit unei declarații a unei persoane apropiate de victimă, nu a fost vorba de o defecțiune tehnică: „Pur și simplu, a împachetat tot avionul. Cert este că am văzut o poză și motorul funcționa. S-a văzut clar că nu a fost o problemă tehnică, din punctul meu de vedere. Toate erau în regulă. Nu din cauza asta ar putea să cadă o aeronavă”.
Aceste detalii indică faptul că prăbușirea a avut loc în condiții neobișnuite și că este nevoie de o anchetă tehnică amănunțită pentru a stabili cauza exactă.
Incidentul din cursul dimineții, fără victime
Pasagerul decedat în accident, în vârstă de 54 de ani, era un pilot amator cu o experiență considerabilă – peste 200 de ore de zbor, potrivit apropiaților. Duminică dimineață, acesta se afla la bordul unui alt avion ultraușor, într-un zbor de agrement împreună cu fiul său. În timpul unei manevre de aterizare, aparatul s-a răsturnat, dar, din fericire, nu s-au înregistrat victime.
Eugen Ion, primarul comunei Jurilovca, a confirmat că incidentul a avut loc în zona Gura Portiței: „În zona Portiței, între Portița și Periteașa, un avion de mici dimensiuni, la aterizare, nu știm din ce motive, s-a răsturnat. Nu existau victime. În jurul orei 11, am fost sunat de o persoană cunoscută să mă întrebe dacă putem ajuta cu punerea la dispoziție a unei gabare”.
Ambarcațiunea cerută de autorități urma să fie folosită pentru recuperarea epavei avionului răsturnat în timpul incidentului din cursul dimineții. Din lipsă de mijloace, cei implicați au apelat la sprijinul colegilor piloți pentru a evacua persoanele implicate. Băiatul a fost preluat de un avion venit din Brăila, în timp ce tatăl a fost urcat în aeronava care avea să se prăbușească doar câteva ore mai târziu.
Ancheta a fost preluată de Parchetul Curții de Apel Constanța
Având în vedere gravitatea incidentului, cercetările au fost preluate de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Constanța, în colaborare cu autoritățile aeronautice competente. Se așteaptă o expertiză detaliată a epavei și a înregistrărilor disponibile pentru a se stabili cauza prăbușirii. De asemenea, vor fi audiați martori și persoane care au avut contact direct cu piloții în orele premergătoare accidentului.
Astfel de incidente intră automat și în atenția Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS), care va analiza aspectele tehnice și operaționale ale zborului. Rezultatul final al investigației poate dura mai multe luni, având în vedere complexitatea unor astfel de cazuri.
Comunitatea aviatică, în stare de șoc
Evenimentul tragic de la Gura Portiței a produs un val de reacții în comunitatea piloților amatori din România. Cei care îl cunoșteau pe pilotul din Tulcea vorbesc despre un om pasionat, cu experiență, care și-a dedicat viața zborului și promovării aviației ușoare în România. La fel, pasagerul decedat, pilot amator, era cunoscut pentru entuziasmul său și participarea frecventă la evenimente și zboruri de agrement organizate în diferite colțuri ale țării.
Colegii de breaslă au transmis mesaje de condoleanțe pe rețelele sociale și au subliniat riscurile reale ale zborului cu aparate ultraușoare. Deși aceste avioane sunt sigure în condiții normale de zbor și întreținute corespunzător, manevrele greșite sau condițiile meteo pot duce la accidente dramatice.
Regiunea în care s-a produs accidentul este una izolată, situată între lacul Golovița și Marea Neagră, în cadrul Rezervației Biosferei Delta Dunării. Accesul se face în principal cu ambarcațiuni sau, în cazuri speciale, pe cale aeriană. În lipsa infrastructurii rutiere, fiecare minut contează în intervențiile de urgență, iar acest lucru a fost încă o dată evident în cazul accidentului de duminică.
Chiar dacă elicopterul SMURD a ajuns rapid la locul impactului, șansele de supraviețuire ale celor doi ocupanți erau nule din cauza leziunilor suferite în urma prăbușirii. Totodată, misiunea de recuperare a epavei și a trupurilor neînsuflețite a fost complicată din cauza terenului dificil și a lipsei unei piste sau platforme de acces.