Noul an școlar urmează să înceapă în doar câteva săptămâni, iar condițiile în care va debuta sunt încă incerte. Profesorii sunt nemulțumiți, la fel și părinții, iar opinia unor specialiști arată că începerea școlii în vechea ei formă, față în față, nu este periculoasă pentru elevi. De această părere este și medicul Virgil Musta, care a dat mai multe sfaturi legate de începerea școlii.
Școala în era pandemiei: Ce reguli trebuie să respecte elevii
Medicul-erou de la Timișoara, Virgil Musta, este de părere că elevii ar trebui să se întoarcă la școală, lucru pentru care a oferit mai multe argumente. Astfel, specialistul a explicat că din numărul de persoane infectate cu COVID-19, un procent extrem de mic este reprezentat de copii. În același timp, medicul a argumentat și că dacă un copil contractează boala, atunci sunt cele mai mari șanse ca acesta să facă o formă ușoară a bolii.
„Într-un studiu efectuat pe 70.000 cazuri de persoane infectate cu SARS CoV-2, s-a observat că doar 1,3% dintre acestea au fost copii iar dintre ei, doar 30% au necesitat internare (0,4%,din totalul cazurilor), majoritatea fiind forme asimptomatice şi uşoare (…).Conform studiilor, cât şi observaţiilor noastre de până acum, numărul copiilor depistaţi pozitiv cu SARS CoV-2 a fost într-adevăr mult mai mic comparativ cu cel al adulţilor, foarte puţini dintre ei făcând forme mai grave, în special cei care aveau deja alte probleme de sănătate precum malformaţii congenitale, diabet zaharat, obezitate etc”, a transmis medicul.
Astfel, Virgil Musta este de părere că elevii trebuie să urmeze cursurile fizic, să meargă la școală, pentru că nu se compara experiența școlii online cu a celei față în față.
Totodată, medicul de la Spitalul de Boli Infecţioase ”Victor Babeş” din Timişoara, a propus un set de reguli ce ar trebui respectate pentru ca școala să se desfășoare în condiții de siguranță.
Măsuri propuse de Virgil Musta pentru începerea anului școlar
Părinţii trebuie să aibă un rol esential în triajul epidemiologic zilnic. Ei sunt cei care ar trebui să cunoască eventualele manifestări ale copilului şi să decidă netrimiterea acestuia la şcoală. Bineînţeles că e nevoie de un ghid clar de instrucţiuni transmis tuturor părinţilor în acest sens (plus consultarea medicului de familie), pentru că este esenţial ca, în primul rând, copiii care au deja simptome posibile de covid-19 să nu ajungă la şcoală, cât nici cei despre care părinţii ştiu că au intrat în contact cu persoane dovedite pozitiv covid-19.
Copiii care sunt mai vulnerabili şi mai predispuşi la a face eventuale forme grave, mă refer aici la copiii care au deja alte probleme de sănătate precum malformaţii congenitale, diabet zaharat, obezitate etc ar trebui să facă cursuri online.
În unităţile şcolare trebuie evitată supra-aglomerarea claselor, o parte dintre elevi pot rămâne acasă pentru a urmări online cursurile, prin rotaţie ( poate cu prioritate pentru online pentru cei cu risc sau care au în familie persoane vulnerabile). Dar aici, foarte important este ca grupele formate să se menţină în aceeaşi structură, astfel încât dacă se depistează un caz pozitiv, să nu fie afectată pentru izolare decât grupa acelui copil, iar cealaltă să poată veni la şcoală (de exemplu, dacă o clasă de 30 de elevi se împarte în două grupe de câte 15 elevi, grupele să-şi păstreze exact aceeaşi structură şi să vină pe rând la şcoală, câte 2 săptămâni fiecare grupă, iar dacă există un caz pozitiv într-o grupă, va fi izolată doar acea grupă).