Programul Rabla, unul dintre cele mai populare programe finanțate de stat pentru înnoirea parcului auto, ar putea să nu mai fie derulat în 2026. Ministerul Mediului avertizează că, în acest moment, nu există fonduri dedicate pentru continuarea schemei de finanțare, iar prioritatea absolută pentru anul viitor o reprezintă proiectele din PNRR care trebuie finalizate urgent.
Rabla 2026, blocat de lipsa bugetului AFM
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a declarat că Administrația Fondului pentru Mediu nu are în prezent un buget alocat pentru Rabla 2026. Aceasta explică faptul că fondurile disponibile vor trebui direcționate cu prioritate către proiectele PNRR care riscă să rămână nefinalizate după pierderea finanțării europene.
„Momentan nu a fost făcut încă bugetul AFM. Este clar că anul viitor prioritatea va trebui să fie finalizarea proiectelor din PNRR. O parte semnificativă dintre proiectele care și-au pierdut fondurile vor fi mutate pe AFM”, a precizat ministrul.
Ce modificări ar putea apărea la Rabla, dacă totuși va fi finanțat
Diana Buzoianu spune că există discuții pentru continuarea programului Rabla și în 2026, dar doar dacă se găsesc bani suplimentari. În acest scenariu, sunt analizate noi criterii de eligibilitate.
Cea mai importantă schimbare propusă: susținerea achiziției de autovehicule produse în Europa, pentru a stimula industria auto europeană și a reduce dependența de producătorii extracomunitari.
Interes uriaș pentru Rabla 2025 – fonduri epuizate în 13 minute
Ediția Rabla 2025 a arătat încă o dată cât de mult s-au bazat românii pe acest program. Fondurile pentru mașini noi au dispărut în doar 13 minute de la deschiderea înscrierilor, fiind necesară suplimentarea bugetului.
Popularitatea schemei demonstrează că cererea pentru sprijin financiar rămâne imensă, iar absența programului în 2026 ar reprezenta o pierdere majoră pentru cei care își planificau schimbarea mașinii.
AFM își concentrează resursele pe proiecte critice
Ministrul a subliniat că, indiferent de soarta programului Rabla, AFM va trebui să canalizeze resurse către investiții esențiale precum:
-
proiectele de apă și canalizare,
-
centrele de aport voluntar pentru colectarea deșeurilor,
-
obiectivele de reciclare impuse de Uniunea Europeană.
Acestea sunt considerate „critice” pentru sănătatea publică și pentru menținerea standardelor europene de mediu.


















