Într-o declarație recentă, Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat o inițiativă de reformare a sistemului de evaluare națională pentru elevii din România, începând cu examenele de admitere din clasa a V-a și extinzându-se până la Evaluarea Națională pentru elevii de clasa a VIII-a. Această mișcare vine în urma unei analize comparativ cu alte sisteme educaționale internaționale, din care reiese că modelul românesc este unic, iar acesta ar necesita ajustări semnificative pentru a răspunde nevoilor actuale ale societății și ale pieței muncii.
Ministrul Educației vrea să schimbe Evaluarea Națională pentru elevii de clasa a VIII-a
Ministrul a menționat într-un interviu pentru Edupedu.ro că, în căutările sale, nu a găsit un examen similar Evaluării Naționale în alte țări, ceea ce sugerează o particularitate a sistemului de învățământ românesc. Această constatare subliniază o posibilă nevoie de modernizare și aliniere la practicile educaționale globale care favorizează o abordare mai holistică a competențelor elevilor.
„Trebuie regândite toate formele noastre de examinare națională, inclusiv în clasa a VIII-a. Așa cum am spus că titularizarea (n.red.: examen pentru profesori) nu pare să fie un soi de bune practici, nici modul în care facem noi evaluarea de clasa a VIII-a nu pare să fie ceva foarte răspândit. În aceeași logică, am aceeași părere și despre ceea ce se întâmplă în clasa a V-a”, a spus Daniel David miercuri, într-un interviu pentru Edupedu.ro. .
Schimbarea propusă nu vine fără provocări
Ministrul a recunoscut că nu există încă o soluție clară și că posibilele schimbări vor genera reacții diverse. Dezbaterile se concentrează pe modul de integrare a competențelor sociale, umane și interdisciplinare în curriculumul național, extinzându-se dincolo de disciplinele tradiționale precum matematica și științele. În acest context, se discută despre importanța adaptării metodologiei de evaluare pentru a reflecta o gamă mai largă de competențe esențiale, precum cele legate de integrare socială și adaptabilitate.
Reforma propusă de Ministrul Educației se îndreaptă spre o recalibrare a scopurilor educaționale, vizând integrarea celor opt competențe cheie europene. Această schimbare presupune nu doar o reevaluare a materiilor examinate, ci și o reconsiderare a modului în care elevii sunt pregătiți pentru viața adultă și profesională. Este esențială o abordare care să depășească cadrele stricte ale învățământului formal și să promoveze o educație care pregătește tinerii pentru provocările societății moderne.
„Dacă mă întrebați acum care este soluția nu o știu. Sunt mai multe modele. Eu întotdeauna încerc să am un cadru de referință rațional. Care e scopul nostru? În final să ajungem la cele opt competențe cheie. Ele nu se reduc doar la matematică, științe sau la limbă. Ai și alte discipline”, a spus Daniel David.
„Când vei discuta, de exemplu, pentru anumite testări: Ce facem, renunțăm la ele sau extindem aria ca să cuprindem și aspecte din om și societate, de exemplu? Sau alte aspecte, componente pe care nu le avem acum acolo, o să vedeți, reacțiile vor fi foarte împărțite. Asta vă spun, știu că este o problemă, dar nu știu încă care este soluția”, a explicat ministrul.
Astfel, inițiativa ministrului Daniel David de a reforma Evaluarea Națională și alte forme de examinare națională reflectă o conștientizare a nevoii de adaptare a educației la cerințele secolului XXI. Cu toate acestea, drumul către implementarea efectivă a acestor schimbări va fi complex și va necesita dialog deschis și colaborare între toți stakeholderii implicați. Educația, în esența sa, trebuie să evolueze continuu pentru a răspunde dinamic la schimbările rapide din lumea în care trăim.
Sursa: Arhivă