Redactia.ro

Schimbări importante în învățământul românesc. Ce se întâmplă cu “Şcoala Altfel” și „Săptămâna Verde”. Anunțul ministrului

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a fost prezent miercuri seară la Digi24, unde a transmis un mesaj clar: părinții nu trebuie să finanțeze activitățile din săptămânile tematice “Şcoala Altfel” și „Săptămâna Verde”.

Schimbări importante în învățământul românesc. Ce se întâmplă cu “Şcoala Altfel” și „Săptămâna Verde”. Anunțul ministrului

Potrivit ministrului, este ilegal ca părinții să achite din propriul buzunar excursiile sau activitățile specifice acestor proiecte educaționale. El a accentuat că astfel de cheltuieli se regăsesc în politica sistemului, iar unitățile școlare trebuie să găsească alternative creative și gratuite.

„Este o chestie greșită. Este ilegal să se întâmple așa ceva. Eu le-am spus părinților de când am preluat mandatul din ianuarie. Am dat și instrucțiuni în sistem cum trebuie să se desfășoare. Nu trebuie mers neapărat în excursii”, a declarat ministrul.

Daniel David explică: programul „Şcoala Altfel” nu se reduce la iesirile extra-școlare costisitoare, ci presupune predare „altfel”, prin activități interdisciplinare, interactive și adaptate competențelor de viață reală. În același mod, „Săptămâna Verde” poate fi integrată în mod organic în lecții de limba română sau matematică, prin teme precum dezvoltarea durabilă, reciclarea, energia regenerabilă.

În luna mai, Ministerul Educației a transmis către toate instituțiile de învățământ instrucțiuni detaliate privind organizarea celor două programe. Conform unui document publicat de Edupedu.ro, aceste instrucțiuni includ:

Modalități de realizare a activităților exclusiv în școală sau în comunitate, fără costuri pentru părinți.

Propuneri de lecții în care se predă „altfel”, punând accent pe aplicarea practică a cunoștințelor acumulate.

Sugestii privind temele ecologice: amenajarea unei grădini școlare, reciclarea manuală, proiecte pe teme climatice integrate în curriculum.

Ministrul David a menționat că fiecare școală dispune de un Consiliu de Administrație — format din cadre didactice, părinți, elevi și uneori observatori — care trebuie să decidă aplicarea acestor instrucțiuni.

Despre „Școala Altfel” și principiile sale

„Şcoala Altfel – Fără manuale, fără note” a fost introdusă în anul școlar 2011–2012, cu un orar special dedicat activităților extracurriculare și extrașcolare. Potrivit metodologiei inițiale, scopul era:

Să ofere elevilor șansa de a-și descoperi talente noi,

Să le stimuleze interese diverse,

Să creeze o atmosferă de învățare nonformală, relaxată, interactivă.

Ministerul recomanda monitorizarea și evaluarea eficienței acestui program, însă nu a publicat rapoarte centralizate despre modul cum a funcționat în România de-a lungul anilor.

Evaluarea după 10 ani: punctele forte și slabe
O analiză realizată în 2021 de Universitatea „Babeș‑Bolyai” urmărea impactul „Școlii Altfel” la zece ani de la lansare. Studiul relevă:

Aspecte pozitive:
Participarea a peste 90% dintre elevi și profesori.

Dezvoltarea spiritului competitiv educațional, civic și ecologic.

Descoperirea unor abilități noi sau neștiute.

Aspecte negative:
Lipsa transportului adecvat – autovehicule epuizate, baze sportive insuficiente.

Finanțări inadecvate, ce au împiedicat realizarea unor activități.

Dependența excesivă de transport extern – costuri și logistică complicată.

Recomandări:
Furnizarea de fonduri materiale de la minister pentru școli,

Resurse educaționale care să ajute cadrele didactice,

Logistica transportului organizat de școală.

Introducerea „Săptămânii Verzi” în 2023

La 12 ani după implementarea „Școlii Altfel”, în anul școlar 2023–2024, a fost introdusă „Săptămâna Verde”. Inițiativa a fost promovată de președintele Klaus Iohannis, fără studii preliminare sau documentare din partea miniștrului de atunci, Sorin Cîmpeanu.

Activitățile au vizat tematici de mediu și dezvoltare durabilă, dar, din acel moment, s-a ridicat problema finanțării – mulți părinți fiind așteptați să plătească din banii proprii pentru excursii ecologice sau ateliere costisitoare.

Problema finanțării din partea părinților
Deși programele propun activități nonformale și gratuite, în multe cazuri s-au organizat excursii, atelier, teambuilding-uri care au impus contribuții financiare de la părinți. Daniel David atrage atenția că astfel de situații sunt ilegale și neconforme cu instrucțiunile Ministerului.

Între altele:

Călătoriile cu transport privat,

Tururi cu ghid,

Proiecte cu consum de materiale,
au ajuns să fie parte din școala alternativă, pe cheltuiala familiilor.

Ministrul a precizat: «Elevii pot face activități ecologice în curtea școlii, în clasă sau în comunitate. Nu trebuie finanțate de părinți».

Perspectiva testelor PISA

Faptul că elevii români obțin rezultate modeste la testele internaționale PISA reprezintă una dintre rațiunile din spatele reformei. Ministrul David a punctat că „Şcoala Altfel” ar trebui să îmbunătățească competențele de viață, nu doar transmiterea teoretică de informații.

Pentru el, rezultatele modeste la PISA decurg dintr-o abordare prea tradițională. Așadar, activitatea ar trebui să fie integrată interdisciplinar (ecologie + literatură + matematică) și axată pe aplicarea concretă a competențelor în viața de zi cu zi.

Semnificația politică și administrativă
Declarațiile ministrului reflectă linii politice clare:

Fără povară financiară asupra familiilor,

Școală orientată spre competențe aplicabile,

Activități gratuite, fără cheltuieli personale.

Aceste măsuri vine și în contextul semnalelor de austeritate în bugetul educației. Autoritățile încearcă astfel să evite presiunea financiară asupra învățământului, dar și să ofere continuitate și transparență.

Provocările operaționalizării
Implementarea reformei nu este lipsită de obstacole:

Finanțarea publică insuficientă – școlile nu primesc sumele promise pentru organizare.

Lipsa infrastructurii – curți școlare adecvate pentru activități în aer liber, laboratoare spații de lucru.

O cultură instituțională legată de tradiție – mulți directori continuă activități costisitoare către părinți.

Necesitatea instruirii cadrelor – profesorii trebuie ajutați să planifice activități creative, fără buget.

Toate acestea vor fi abordate în perioada următoare, prin îndrumări și prin eventuale alocări suplimentare.

Posibile efecte pe termen mediu
Reducerea cheltuielilor familiilor – elimina excursiile nejustificate.

Transformarea activităților școlare – accent pe competențe de viață și dezvoltare durabilă.

Îmbunătățirea mediului educațional – activități interactive care dezvoltă gândirea critică.

Alinierea la standarde moderne europene – educație gratuită, accesibilă și integrată.

Sprijin pentru cadrele didactice – direcții pentru proiecte aplicate fără resurse suplimentare proprii.

Pagina următoare în educație
După anunțul lui Daniel David, urmează:

Monitorizarea modului în care școlile aplică noile reguli.

Evaluarea efectelor învățării alternative asupra elevilor.

Publicarea unui raport centralizat privind implementarea noilor instrucțiuni.

Stimularea colaborării cu ONG-uri și experți care pot oferi resurse gratuite.

Posibil suport bugetar pentru dotare și materiale – prin proiecte UE sau inițiative naționale.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: