Pentru mii de români plecați peste hotare, pensia primită din România nu este doar un drept legal, ci și o mică parte din ei. O amintire concretă a zecilor de ani în care au contribuit la sistemul public de pensii, chiar dacă au ales să își trăiască anii de bătrânețe în alt colț al lumii. Însă, pentru unii dintre acești oameni, această legătură s-a rupt brusc, fără explicații, fără avertismente, fără empatie.
Este și cazul lui Viorel Văduva, un pensionar român stabilit în Canada, care a rămas fără pensie din ianuarie 2025. Are 72 de ani și trăiește în străinătate de peste două decenii. De aproape șapte ani primește – sau ar trebui să primească – pensia de la statul român. Dar, la începutul acestui an, banii nu au mai venit.
Totul a pornit de la un certificat de viață
Viorel a făcut ceea ce face în fiecare an: a trimis certificatul de viață. Conform legii, toți pensionarii români care trăiesc în afara granițelor țării trebuie să trimită de două ori pe an acest document. Dacă nu este înregistrat în sistem, plata pensiei se suspendă. Dar, susține pensionarul, el a trimis documentul la timp.
„Am primit pensia în octombrie, noiembrie și decembrie. Dacă nu ar fi ajuns certificatul de viață, nu mi-ar fi fost virați banii atunci. Nu are logică”, a explicat Viorel Văduva.
Cu toate acestea, în ianuarie pensia nu a mai fost virată. Bărbatul a început să scrie e-mailuri, să telefoneze și să trimită solicitări către Casa de Pensii Sector 6, de care aparține. Răspunsul primit a fost sec: „Nu ați trimis certificatul de viață.”
Un sistem care nu comunică
Viorel nu este singurul în această situație. Spune că mai cunoaște cel puțin patru români stabiliți în Canada care nu și-au mai primit pensia de la începutul anului. Problema nu pare a fi lipsa actelor, ci lipsa unei comunicări clare între cetățeni și instituțiile statului.
„Mi s-a spus că, dacă nu primesc un număr de înregistrare pentru certificatul de viață, trebuie să îl retrimit. Dar eu de unde să știu dacă ei citesc emailurile sau nu? În plus, mi s-a răspuns că sistemul lor digital este în actualizare și că va dura două luni până reintru în plată”, a mai spus pensionarul.
Din ianuarie și până în mai, Viorel a trăit fără venituri din partea statului român. În luna mai a primit, în sfârșit, pensia pe luna respectivă. Dar banii aferenți lunilor ianuarie, februarie, martie și aprilie au rămas blocați. A depus o plângere prealabilă la Casa Națională de Pensii și a primit, în schimb, doar un număr de înregistrare. Fără răspuns, fără explicații.
„Am scris și președintelui Casei Naționale și Casei de Pensii Sector 6. Nimeni nu mi-a spus de ce mi-a fost oprită pensia. Doar tăcere”, spune Viorel.
Între birocrație și abandon
Cazul lui Viorel nu este singular, dar este emblematic. Pensionarii români din diaspora, în special cei care trăiesc în afara Uniunii Europene, se confruntă adesea cu lipsa unor informații actualizate, cu lipsa transparenței și cu proceduri neclare. În plus, costurile pentru a rezolva fizic o astfel de problemă pot fi copleșitoare.
„E absurd să cheltui mai mult decât primesc. Și poate chiar se bazează pe asta, că vom renunța”, crede pensionarul, care ar trebui să plătească peste 1.000 de dolari canadieni pentru a veni în România și a rezolva personal problema.
Viorel mai semnalează și lipsa unor informații clare cu privire la cuantumul pensiei. Spune că nu primește cupoane, nu este informat despre eventuale recalculări și, practic, nu știe nici cât are de primit.
„Nu știu nici măcar cât e pensia recalculată. Primesc banii în bancă și atât. Nimic oficial.”
Mai mult, deși pensia românească nu este impozitată în România, statul canadian o taxează integral. Situația este considerată injustă de către pensionar.
„Dacă aș trăi în România și aș primi pensie din Canada, statul român nu ar avea voie să mă taxeze. Dar Canada taxează pensia din România.”
Ce spun autoritățile
Contactați de jurnaliștii Antena 3 CNN, oficialii Casei de Pensii a Municipiului București au oferit un punct de vedere. Aceștia susțin că ultimul certificat de viață înregistrat pe numele lui Viorel Văduva datează din 6 martie 2025. Asta ar explica, în opinia lor, suspendarea plății.
„Pe prima pagină a site-ului nostru sunt adresele clare de email unde pot fi trimise aceste certificate. Acolo se strâng toate, dacă sunt trimise în altă parte, se pierd pe circuit. Domnul Văduva nu a primit restanțele în luna martie, deoarece pensiile erau deja plătite. Acea tranșă de pensii din luna martie plecase deja. Aceste tranzacții se fac prin STS, nu om cu om”, a explicat Cristiana Dumitrescu, directorul executiv al Casei de Pensii a Municipiului București.
Întârzierea unei luni a fost justificată simplu: volum mare de muncă.
„Probabil din cauza activității și a volumului mare de muncă.”
Totuși, problema nu este doar la Viorel. Întreg sistemul național de pensii se confruntă cu întârzieri uriașe. Recalcularea pensiilor și emiterea noilor decizii sunt blocate, iar în centrul tuturor problemelor pare să se afle un soft informatic care nu funcționează, deși ar fi trebuit să fie operațional încă din toamna anului 2024.
Un contract de 2,5 milioane de euro, dar fără rezultate
Conform unei investigații realizate de Newsweek, Casa Națională de Pensii a plătit aproape 2,5 milioane de euro pentru mentenanța și actualizarea unui soft informatic care nu funcționează.
„Contractul trebuia să asigure mentenanța unui sistem informatic, dar acesta nu merge. Una din firmele care a câștigat contractul de mentenanță avea 3 angajați. (…) Contractul a fost semnat cu o asociere de 2 firme: Wing Leading Edge și Arobs Systems”, scria Newsweek în toamna lui 2024.
Opt luni mai târziu, modulul de recalculare tot nu este funcțional. În schimb, casele județene de pensii sunt asaltate zilnic de sesizări și reclamații. Totul se rezumă, din nou, la promisiuni.
„Mă înjură toată lumea, inclusiv apropiații, că nu își primesc pensiile. Este vorba despre acele recalculări și din toamna anului trecut primim doar promisiuni. Nimic concret. Să ni se dea și nouă un termen, să știm când se va implementa. La nivel național ar fi vorba de 180.000 de dosare aflate în această situație, deși modulul de calcul trebuia finalizat încă de anul trecut. Am înțeles că această aplicație de recalculare este în testare în luna iunie, dar nu știu când va fi funcțională cu adevărat”, au declarat surse din cadrul Casei Naționale de Pensii pentru antena3.ro.
Când intervenția presei devine soluție
Pentru unii pensionari, lucrurile s-au mișcat doar după ce au apelat la presă. În urmă cu o lună, doi pensionari din București au anunțat că nu își mai primiseră pensiile de luni întregi. Situația s-a rezolvat rapid după apariția cazului în mass-media.
„După 42 de ani de muncă, nu credeam că va trebui să mă lupt atât pentru un drept ce mi se cuvine. Nu înțeleg ce se întâmplă, de ce nu ni se răspunde, de ce trebuie să așteptăm atât pentru banii pe care îi merităm. Că noi ne-am plătit taxele la timp vreme de zeci de ani”, a spus unul dintre ei.
Cristiana Dumitrescu, reprezentant al Casei de Pensii București, a recunoscut că au existat erori, dar a invocat volumul de muncă:
„Au fost două erori. Sunt 500.000 de oameni la plată. E un volum mare de muncă. Ne cerem scuze. A fost o eroare umană. Suntem 20 de oameni pe un sector cu 100.000 de dosare. Nu a fost rea voință. Oamenii sunt îndreptățiți să fie supărați.”