Un colos al industriei românești se închide, iar vestea a lovit ca un trăsnet comunitatea din Arad. Aproximativ 700 de angajați au fost concediați pe loc, odată cu oprirea definitivă a activității fabricii de vagoane Astra Rail Industries. După o istorie de peste un secol, linia de producție a fost oprită, iar ultimul vagon a părăsit hala într-o tăcere apăsătoare. Imaginea acestuia a devenit virală, emoționând o țară întreagă. Ce a dus la acest colaps și care sunt efectele sale profunde?
Un colos al industriei românești se închide
Fabrica Astra Rail Industries din Arad, unul dintre cei mai mari producători de vagoane din Europa, și-a închis definitiv porțile vinerea trecută. Acest colos al industriei românești, care producea vagoane cisternă pentru transportul de marfă, a reprezentat timp de decenii un simbol al excelenței inginerești românești. Acum, locul care a fost odinioară un motor economic local a devenit tăcut, gol și plin de amintiri.
Un colos al industriei românești se închide – o realitate dureroasă pentru cei 699 de angajați care au primit vestea concedierii. Într-un mesaj emoționant postat pe pagina „Aradul de Altădată”, o fotografie cu ultimul vagon ieșit de pe poarta fabricii a strâns mii de reacții. Imaginea a devenit rapid simbolul unei pierderi majore pentru patrimoniul industrial românesc. Cei care au lucrat în fabrică spun că, odată cu închiderea porților, s-a stins și o parte din sufletul Aradului.
Această uzină a fost fondată acum 134 de ani, sub numele de „Weitzer János”, și a trecut prin nenumărate transformări. Din 2002, funcționa sub numele de Astra Rail Industries, iar din 2016 făcea parte din consorțiul internațional Greenbrier-Astra Rail, după o fuziune cu gigantul american The Greenbrier Companies.
„Am primit astăzi prin mesaj privat această fotografie, cu rugămintea de a o posta pe pagina Aradul de Altădată. Este vorba de ultimul vagon cisternă realizat la celebra fabrică de vagoane din Arad. După o istorie de 134 de ani care a început sub numele de „Weitzer János”, marea fabrică arădeană își închide porțile definitiv în acest an. Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu terenul fostei fabrici și dacă va mai exista vreo preocupare pentru păstrarea memoriei a ceea ce a fost cândva mândria Aradului industrial”, a transmis, vineri, pagina Aradul de altădată, relatează RTV.
700 de oameni concediați pe loc
Închiderea fabricii a fost notificată oficial către Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Arad. Potrivit datelor oficiale, 699 de persoane urmează să fie disponibilizate, ceea ce afectează profund nu doar economia locală, ci și sute de familii care își pierd brusc sursa de venit.
Compania Greenbrier a transmis că această decizie nu a fost luată ușor. Presiunile tot mai mari din industria feroviară, creșterea costurilor de producție și dificultățile logistice cauzate de localizarea fabricii în zona urbană au contribuit la închiderea unității. Reprezentanții companiei au menționat că unitățile din Caracal și Drobeta Turnu Severin vor prelua producția în continuare.
Oficialii Greenbrier susțin că vor acorda sprijin angajaților disponibilizați. Aceștia vor beneficia de consiliere profesională, sprijin pentru reconversie și alte forme de asistență, în colaborare cu sindicatele locale. Totuși, promisiunile vin pe fondul unei traume colective. Pentru mulți muncitori, închiderea fabricii nu înseamnă doar pierderea unui loc de muncă, ci sfârșitul unei identități profesionale transmise din tată-n fiu.
Compania și-a exprimat public aprecierea pentru munca depusă de angajații români: „Greenbrier apreciază profund istoria lungă a producției de vagoane din Arad și dedicarea forței de muncă locale. Vom face tot ce ne stă în putință pentru a susține colegii afectați.”
„Greenbier apreciază profund istoria îndelugată a producției de vagoane din Arad și dedicarea forței de muncă. Compania este implicată 100% în acest proces și va coopera îndeaproape cu sindicatele și comunitatea locală pentru a oferi sprijin angajaților afectați, pe parcursul acestui proces de tranziție. Se vor depune toate eforturile pentru asistența colegilor afectați, atât prin suport de consiliere profesională, cât și prin onorarea contribuțiilor pentru toți colegii a căror muncă a fost esențială de-a lungul anilor”, a mai transmis compania, potrivit sursei citate anterior.
Ce a dus la închiderea fabricii
De ce un colos al industriei românești se închide într-un moment în care cererea de transport feroviar crește la nivel european? Motivele țin de strategii de eficiență globală. Compania-mamă, The Greenbrier Companies, a luat această decizie ca parte a unei reorganizări la nivel internațional.
Printre principalele motive invocate se numără:
-
costurile ridicate ale operațiunilor din Arad, comparativ cu cele din alte locații;
-
constrângerile urbanistice legate de amplasarea fabricii într-o zonă aglomerată;
-
dificultățile logistice legate de infrastructura învechită;
-
politica de concentrare a producției în centrele cu randament maxim.
În 2023, The Greenbrier Companies a înregistrat venituri globale de aproape 4 miliarde de dolari. În România, filiala Greenbrier-Astra Rail a avut afaceri de 1,2 miliarde lei și un profit net de 71,6 milioane lei. Cu toate acestea, fabrica din Arad a fost considerată mai puțin competitivă decât cele din Caracal și Drobeta Turnu Severin, motiv pentru care s-a luat decizia dură a închiderii.
Sursa foto: Arhivă