Redactia.ro

Care a fost cauza prăbușirii avionului Air India

Prăbușirea tragică a avionului Air India AI171 în data de 12 iunie, care a dus la moartea a 260 de persoane, este în continuare sub anchetă, iar raportul preliminar publicat de autoritățile indiene scoate la iveală detalii alarmante. Aeronava de tip Boeing 787-8 Dreamliner s-a prăbușit la scurt timp după decolare, într-o zonă dens populată din Ahmedabad, iar anchetatorii încearcă acum să afle cum a fost posibil ca alimentarea cu combustibil a motoarelor să fie întreruptă în plin zbor. Potrivit primelor concluzii ale Biroului Indian de Investigare a Accidentelor Aeriene (AAIB), alimentarea motoarelor a fost întreruptă la câteva secunde după ce avionul a atins viteza maximă de decolare. Evenimentul este considerat cel mai grav accident aviatic din ultimul deceniu în India.

Comutatoarele de combustibil au trecut pe oprire imediat după decolare

Raportul oficial precizează că, în momentul în care avionul a atins viteza maximă înregistrată de 180 de noduri, comutatoarele care controlează alimentarea cu combustibil la motoarele 1 și 2 s-au mutat din poziția „RUN” în poziția „CUTOFF”. Această acțiune a dus la oprirea aproape instantanee a propulsiei, iar aeronava a început să piardă altitudine la scurt timp după ce a părăsit pista.

„Aeronava a atins viteza maximă înregistrată de 180 de noduri la ora 08:08:42 UTC, iar imediat după aceea, comutatoarele de combustibil ale motoarelor 1 şi 2 au trecut în poziţia CUTOFF, la un interval de o secundă”, se arată în raport. Parametrii tehnici ai motoarelor (N1 și N2) au început să scadă imediat, ceea ce a dus la pierderea forței de tracțiune.

Un alt detaliu notabil este faptul că avionul nu a reușit să treacă de gardul perimetral al aeroportului înainte de a se prăbuși, indicând că problema s-a produs extrem de devreme în faza de zbor.

Autoritățile indiene au exclus implicarea producătorului de aeronave Boeing sau a producătorului de motoare GE în acest incident, subliniind că nu există indicii care să le atribuie vreo responsabilitate directă.

Dialog tensionat în cockpit și reacția experților în aviație

Un element-cheie din investigație îl reprezintă înregistrarea discuțiilor dintre piloți. Unul dintre ei este auzit întrebându-l pe celălalt de ce a întrerupt alimentarea cu combustibil. Răspunsul acestuia a fost că nu a făcut-o. Raportul nu specifică identitatea celor care au purtat dialogul, nici dacă apelul de urgență „Mayday, mayday, mayday” a fost emis de căpitan sau de copilot.

Căpitanul aeronavei era Sumeet Sabharwal, un pilot cu peste 15.000 de ore de zbor și instructor Air India. Copilotul era Clive Kunder, în vârstă de 32 de ani, cu o experiență de peste 3.400 de ore de zbor.

Experți internaționali în aviație au comentat rezultatele preliminare cu prudență, dar și cu îngrijorare. John Cox, specialist în siguranță aeriană din SUA, a explicat că este aproape imposibil ca aceste comutatoare să fie mișcate accidental: „Un pilot nu poate muta accidental aceste comutatoare. Nu poţi doar să le atingi şi să se mişte.”

Anthony Brickhouse, un alt expert american, a întrebat retoric: „Dacă au fost închise de un pilot, de ce ar fi făcut-o?” John Nance a adăugat că intervalul de o secundă între cele două comutatoare corespunde exact duratei necesare pentru a le opri pe rând, ceea ce sugerează o acțiune umană, dar nejustificată.

Trecerea acestor comutatoare în poziția CUTOFF este utilizată doar în anumite situații: la finalul unei curse, după aterizare, sau în cazuri de urgență extremă, cum ar fi un incendiu la motor. Raportul nu a identificat însă nicio situație de urgență care să justifice o astfel de decizie.

Situația la sol și investigațiile în desfășurare

Avionul s-a prăbușit într-o zonă dens populată, lovind mai multe clădiri, printre care un cămin de studenți la medicină și alte clădiri din apropierea spitalului civil din Ahmedabad. 19 persoane aflate la sol și-au pierdut viața, pe lângă cele 241 aflate la bord.

Singurul supraviețuitor al tragediei este Vishwash Kumar Ramesh, cetățean britanic, care a reușit să scape printr-o deschizătură în fuselaj. Din păcate, fratele său, Ajay, care călătorea împreună cu el, nu a supraviețuit impactului.

Ambele cutii negre au fost recuperate: una pe 13 iunie, de pe acoperișul unei clădiri, iar cealaltă pe 16 iunie, dintre resturile avionului. Analiza lor completă este în desfășurare.

Autoritățile din India, împreună cu experți internaționali, continuă ancheta. Air India a anunțat că va colabora deplin cu anchetatorii și că nu va face alte declarații până la finalizarea anchetei. NTSB (SUA) a mulțumit autorităților indiene pentru cooperare și a declarat că nu recomandă, deocamdată, nicio acțiune suplimentară pentru operatorii de Boeing 787 sau motoare GE.

Administrația Federală a Aviației (FAA) din SUA a transmis că va monitoriza atent ancheta și va lua măsuri doar dacă apar riscuri semnificative. Producătorul Boeing a reiterat sprijinul pentru autoritățile indiene, în timp ce GE Aerospace nu a emis deocamdată nicio poziție oficială.

Ancheta este încă în desfășurare, iar raportul final este așteptat în lunile următoare. Concluziile definitive vor fi esențiale pentru a clarifica dacă a fost vorba despre o eroare umană, o defecțiune tehnică rară sau un alt tip de incident nedetectat până acum.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: