În ultimele luni, Registrul Auto Român (RAR) a intensificat controalele tehnice în trafic, alături de echipajele mixte RAR-Poliție, pentru a asigura siguranța rutieră. Aceste controale au ca scop identificarea vehiculelor care pot reprezenta un pericol în trafic din cauza defecțiunilor tehnice majore sau periculoase.
Deși unii șoferi nu sunt de acord cu aceste acțiuni, RAR subliniază că scopul lor este să protejeze viața participanților la trafic și să contribuie la reducerea numărului de accidente cauzate de vehicule necorespunzătoare. În cadrul controalelor, au fost depistate o serie de deficiențe grave, care ar putea pune în pericol viața șoferilor și a celorlalți participanți la trafic.
Controale RAR în trafic
În anul 2024, RAR a verificat aproximativ 89.520 de vehicule la nivel național, iar rezultatele au fost alarmante: 40,01% dintre aceste vehicule aveau deficiențe tehnice majore și periculoase. Aceste neconformități au fost detectate în urma verificării mai multor componente esențiale ale mașinilor, inclusiv instalațiile electrice de iluminare și semnalizare, sistemele de frânare, suspensia, emisiile poluante și elementele de vizibilitate.
Cel mai frecvent, deficiențele au fost identificate la instalația electrică, unde aproximativ 24,51% dintre vehicule aveau probleme. De asemenea, problemele legate de emisiile poluante au fost descoperite la 18,91% dintre vehiculele verificate, în timp ce 11,29% dintre autovehicule prezentau deficiențe la punți, jante, anvelope și suspensie. La fel de îngrijorător, 5,12% dintre vehiculele controlate aveau probleme majore la sistemul de frânare, iar 1,68% la sistemul de direcție.
Aceste deficiențe pot pune în pericol nu doar șoferii, ci și ceilalți participanți la trafic. În plus, aproximativ 2,2% dintre vehiculele verificate aveau probleme legate de inspecția tehnică periodică, fiind fie falsificate, fie expirat, fie anulate. În multe dintre cazuri, inspectarea tehnică nu fusese efectuată corespunzător, iar vehiculele respective nu mai îndeplineau standardele legale necesare pentru a circula pe drumurile publice.
Măsuri aplicate și impactul asupra siguranței rutiere
Controalele mixte RAR-Poliție au dus la aplicarea a 27.032 de sancțiuni în 2024. De asemenea, au fost retrase nu mai puțin de 22.892 de certificate de înmatriculare, iar 341 de vehicule au fost imobilizate. În urma verificărilor, inspectorii RAR au descoperit 304 ITP-uri anulate și au reținut un număr semnificativ de certificate de înmatriculare, care nu pot fi redobândite decât după efectuarea unei noi inspecții tehnice la reprezentanțele RAR din țară. Aceste măsuri sunt menite să protejeze participanții la trafic și să asigure că doar vehiculele care îndeplinesc standardele de siguranță circulă pe drumurile publice.
În București și județul Ilfov, regiune unde au fost verificate 6.655 de vehicule, 69,2% dintre acestea aveau diferite tipuri de neconformități tehnice sau legate de acte. În mod special, 23,13% dintre vehiculele verificate în această regiune prezentau un pericol iminent de accident, ceea ce subliniază importanța acestor controale. La nivel național, aceste măsuri au dus la aplicarea a 4.054 de amenzi contravenționale și la retragerea a 3.649 de certificate de înmatriculare doar în această regiune. De asemenea, o parte dintre șoferi au primit sancțiuni pentru deficiențe legate de poluare sau pentru ITP falsificat, expirat sau anulat. Aceste măsuri demonstrează că autoritățile sunt preocupate de starea tehnică a vehiculelor din trafic și de reducerea riscurilor de accidente.
În cazul în care un vehicul are certificat de înmatriculare reținut, acesta nu poate circula până când nu este realizată o nouă inspecție tehnică. Astfel, se garantează că vehiculul este sigur pentru a circula, iar șoferul poate să-și redobândească dreptul de a circula pe drumurile publice doar după ce a trecut această verificare.
Aceste măsuri nu sunt menite doar să sancționeze, ci și să prevină accidentele, protejând astfel viața șoferilor și a celorlalți participanți la trafic. Inspectorii RAR continuă să monitorizeze starea vehiculelor și să aplice sancțiuni în cazul în care se constată deficiențe tehnice care ar putea pune în pericol siguranța rutieră.



















