Începând cu 3 februarie 2025, Uniunea Sindicatul Liber din Metrou (USLM) a decis să inițieze o grevă japoneză, urmând ca din 10 februarie să treacă la o formă de protest mai intensă, o grevă de exces de zel. Această mișcare vine ca răspuns la deficitul sever de personal cu care se confruntă Metrorex, situație agravată de interdicția de a angaja noi lucrători impusă de recenta ordonanță-trenuleț.
Contextul declanșării grevei
Liderul USLM, Marian Artimon, a explicat într-o intervenție la Digi24 că Metrorex se confruntă cu un deficit de personal de 20%, care ar putea crește dramatic odată cu pensionările anticipate stimulată de schimbările legislative. „Nu avem cu cine să facem treaba,” a subliniat Artimon, exprimând îngrijorarea că activitatea Metrorex ar putea fi complet blocată. Sindicaliștii sunt determinați să atragă atenția asupra acestor probleme și să solicite respectarea drepturilor lor prin aplicarea strictă a regulilor, în cazul în care revendicările nu sunt ascultate.
„Deja avem un deficit de 20% din personal, se mai vorbește de vreo 300 de persoane, asta ar însemna blocarea totală pentru că nu avem cu cine să facem treaba. USLM a hotărât să înceapă, în data de 3 februarie, o grevă japoneză de atenționare a publicului călător și a tuturor factorilor de decizie că situația nu poate continua iar de pe 10 februarie, dacă nu suntem ascultați și nu suntem respectați, vom face o grevă de exces de zel. Nu vom mai face rabat de la niciun fel de instrucție de serviciu”, a declarat liderul USLM, Marian Artimon, miercuri seara, la Digi24, relatează Capital.
O altă problemă majoră cu care se confruntă angajații Metrorex este gestionarea concediilor de odihnă și orele suplimentare. Artimon a dezvăluit că, în ultimul an, compania a pierdut 208 posturi, iar mulți angajați au fost forțați să iasă la pensie anticipat, evitând astfel reducerile de pensie ce ar putea ajunge până la 35%. De asemenea, mecanicii de tren se confruntă cu o încărcare sporită de muncă, beneficiind doar de 4 zile libere pe lună, în loc de 8, cum prevede norma.
Impactul grevei
Greva sindicatului va avea un impact direct asupra celor aproximativ 700.000 de călători care utilizează zilnic metroul bucureștean. În cazul în care situația nu va fi rezolvată, și sindicatul va trece la greva de exces de zel pe 10 februarie, se așteaptă la întârzieri semnificative și posibile disfuncționalități în circulația trenurilor de metrou.
Pe lângă greva japoneză, USLM a organizat proteste în fața Guvernului și a Ministerului de Finanțe, cerând nu doar creșterea salariilor conform Contractului Colectiv de Muncă, dar și o finanțare adecvată pentru Metrorex. Aceste acțiuni vin după ce demersurile anterioare nu au fost fructuoase, iar sindicaliștii sunt hotărâți să continue protestele până când problemele vor fi soluționate.
Sursa foto: Arhivă