Din mai 2025, șoferii din Haga, Olanda – dar și din alte țări europene, inclusiv România – trebuie să fie mai atenți ca niciodată. Nu doar la viteză, ci și la ce fac cu mâinile în timp ce sunt la volan. Autoritățile au introdus un nou tip de radar rutier, numit Focusflitser, care nu mai măsoară viteza, ci surprinde instantaneu șoferii care folosesc telefonul mobil în timpul condusului.
Această tehnologie de supraveghere a traficului rutier promite să devină una dintre cele mai eficiente metode de sancționare a comportamentelor riscante. Sistemul funcționează complet automatizat, fără intervenția directă a poliției, și este activ 24 de ore din 24, inclusiv pe timp de noapte. După ce o cameră captează o imagine clară a unui șofer care ține în mână telefonul sau o altă tehnologie portabilă, fotografia este analizată de un operator uman. Dacă încălcarea este confirmată, amenda este generată automat și expediată la domiciliul proprietarului autovehiculului.
430 de euro pentru un mesaj scris la semafor
Noua regulă lovește dur în portofel: sancțiunea pentru folosirea telefonului în timpul condusului este de 430 de euro – una dintre cele mai mari amenzi rutiere aplicate în Olanda. În plus, sistemul elimină orice dubiu privind identitatea șoferului. Imaginea capturată de radar este atât de clară încât cazurile în care se dă vina pe „altcineva la volan” sunt rapid demontate.
În județul Cluj, deja peste 20 de șoferi au fost sancționați cu ajutorul acestei tehnologii. De exemplu, în România, unde testele sistemului Focusflitser au fost extinse, autoritățile spun că eficiența în combaterea folosirii telefonului la volan este dublă comparativ cu metodele clasice de patrulare, potrivit RTV.
Cum funcționează radarul Focusflitser
Radarul utilizează un sistem de recunoaștere facială și de detecție a obiectelor din mâinile șoferilor. Nu doar telefonul este vizat, ci și tabletele, GPS-urile sau alte gadgeturi. Odată cu validarea imaginii de către operator, procesul verbal este emis automat, înregistrat și trimis prin poștă. De aici, șoferul are la dispoziție 15 zile pentru contestarea deciziei.
Primul radar Focusflitser a fost instalat pe strada Ypenburgse Stationsweg din Haga, însă autoritățile olandeze au anunțat deja că vor monta peste 50 de astfel de dispozitive mobile în lunile următoare, pe întreg teritoriul țării. Sistemul este privit ca o soluție crucială pentru combaterea accidentelor cauzate de distragerea atenției în trafic.
Statistici alarmante: 75% dintre șoferi recunosc că folosesc telefonul
Decizia implementării acestor radare inteligente vine pe fondul unor date îngrijorătoare: până la 75% dintre șoferii europeni recunosc că folosesc telefonul mobil în timpul condusului. Vorbitul, tastatul sau verificarea notificărilor sunt gesturi care cresc de cel puțin trei ori riscul de accident. Radarul Focusflitser nu doar că descurajează aceste comportamente, ci și furnizează probe clare și incontestabile pentru sancționare.
Radare fixe „invizibile” și în România. Sistemul e-Sigur, activ pe sute de drumuri naționale
Pe lângă Focusflitser, în România funcționează deja sistemul e-Sigur – un alt mecanism sofisticat de monitorizare a traficului. Acesta presupune instalarea de radare fixe invizibile, montate pe trepiede sau în structuri greu de observat de la distanță, care înregistrează traficul în mod continuu. Camerele sunt dotate cu senzori laser, recunosc automat numerele de înmatriculare și transmit imaginile către un server central, unde polițiștii decid asupra sancțiunii.
Pe DN1, DN2, DN6, DN7 și DN17 au fost deja montate zeci de radare fixe, iar planul Companiei Naționale de Drumuri este să instaleze până la 700 de astfel de dispozitive pe autostrăzi și drumuri naționale. Important de știut este faptul că, în aceste cazuri, amenda vine direct acasă, fără interacțiune fizică cu agentul de poliție.
Amenzile pentru viteză rămân în vigoare. Limitele legale și sancțiunile actualizate
Deși atenția este acum pe telefoane, radarele clasice nu dispar. Limitele de viteză în România rămân:
-
130 km/h pe autostradă
-
120 km/h pe drumurile expres
-
100 km/h pe drumurile europene
-
90 km/h pe drumurile naționale
-
50 km/h în localitate
În funcție de cât de mult este depășită limita, șoferii pot primi:
-
2–3 puncte de amendă pentru depășirea cu 10–20 km/h
-
4–5 puncte pentru 21–30 km/h
-
6–8 puncte pentru 31–40 km/h
-
9–20 puncte și suspendarea permisului pentru depășiri mai mari de 50 km/h
Cum pot fi contestate amenzile
Orice sancțiune poate fi contestată în termen de 15 zile de la primirea procesului-verbal. Plângerea se depune la judecătoria din raza unde a fost aplicată sancțiunea. Este necesară plata unei taxe de timbru, atașarea procesului-verbal și eventualele probe (ex: martori, imagini video). Totuși, în cazul în care imaginea radarului este clară și sistemul a fost verificat metrologic, șansele de anulare sunt mici.
Avertisment pentru șoferi: Marja de eroare există, dar nu e salvatoare
Potrivit legislației în vigoare, radarele au o marjă de eroare de ±3 km/h pentru viteze sub 100 km/h și ±3% peste această limită. În regim de deplasare, eroarea crește la ±4 km/h sau ±4%. Asta înseamnă că șoferii care circulă cu 59 km/h într-o zonă cu limită de 50 km/h s-ar putea să nu fie sancționați. Dar dacă sunt surprinși cu 60 km/h sau mai mult, riscul de amendă crește considerabil.
Sistemele moderne de supraveghere, precum Focusflitser sau e-Sigur, marchează o nouă etapă în siguranța rutieră. În timp ce șoferii trebuie să fie tot mai prudenți, autoritățile demonstrează că nu mai e nevoie să oprești o mașină în trafic pentru a sancționa comportamentele periculoase. Totul e digitalizat, iar orice gest făcut greșit la volan – fie că e un scroll pe telefon sau un SMS în trafic – poate costa scump.
Pentru șoferii români care circulă în Olanda sau în zone unde aceste sisteme sunt active, mesajul e clar: mâinile pe volan, telefonul în buzunar. Amenda vine fără avertisment.
Sursa foto: Arhivă