Un control de amploare desfășurat joi, 27 martie, de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a scos la iveală o serie de nereguli grave în magazinele și restaurantele din Gara de Nord din București. Președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, împreună cu mai mulți comisari, au verificat 16 unități comerciale din această zonă vitală a capitalei. În urma controlului, au fost aplicate amenzi consistente, în valoare totală de 161.000 lei, iar mai multe unități au fost închise temporar până la remedierea problemelor constatate.
Controale drastice la Gara de Nord
Potrivit unui comunicat de presă emis de ANPC, în timpul controalelor, au fost descoperite numeroase deficiențe, majoritatea fiind legate de igienă, siguranța alimentelor și respectarea reglementărilor legale.
Printre neregulile menționate de autorități se numără lipsa autorizației de funcționare, materii prime care nu îndeplineau condițiile de siguranță, produse alimentare expirate, igienizare necorespunzătoare a unităților și chiar nerespectarea normelor de păstrare a temperaturii preparatelor calde.
Lipsă de igienă și produse expirate
Printre cele mai îngrijorătoare constatări se numără neregulile legate de igiena precară a unităților, printre care grupurile sanitare și banda rulantă care deservea accesul către metrou, care era acoperită cu depuneri de excremente și prezenta un nivel inacceptabil de murdărie.
De asemenea, mai multe unități de alimentație publică nu respectau condițiile sanitare, având ustensile și pavimentul acoperite cu grăsime și praf grosier, iar agregatele frigorifice erau neigienizate, având depuneri de gheață și deteriorări vizibile.
În plus, au fost descoperite și produse alimentare cu dată de expirare depășită, care ar fi putut pune în pericol sănătatea consumatorilor. În total, au fost retrase de la comercializare produse în valoare de 6.826 lei, iar autoritățile au impus oprirea temporară a activității mai multor unități comerciale, relatează antena3.ro.
23 de amenzi aplicate
Controalele efectuate au dus la aplicarea a 23 de sancțiuni contravenționale principale, în valoare totală de 161.000 lei. De asemenea, au fost emise 8 avertismente pentru neregulile mai puțin grave, iar operatorii economici au fost obligați să prezinte documente suplimentare în cazul în care au dorit să își continue activitatea.
Printre unitățile care au fost închise temporar până la remedierea deficiențelor se numără atât restaurante, cât și unități de alimentație rapidă, printre care:
- SC ISEMIR SRL
- La 3M PAT-PAN CONCEPT – POLEN
- La 3M PAT-PAN CONCEPT – PIZZA LA CUPTORUL CU LEMNE
- SC 3M PAT-PAN CONCEPT SRL- POLEN
- La GEAVIDAROMA SRL – GAMA EXPRES AUTOSERVIRE
- LAGARDELE TRAVEL RETAIL SRL
În aceste cazuri, operatorii economici pot relua activitatea doar după ce vor corecta neregulile constatate și vor demonstra că respectă toate reglementările legale. Măsura a fost luată pentru protejarea consumatorilor și pentru a preveni riscurile pentru sănătate.
Măsuri suplimentare
Cristian Popescu Piedone, președintele ANPC, a declarat că instituția va continua să monitorizeze atent condițiile din unitățile comerciale, în special în zonele cu trafic mare de persoane, cum ar fi Gara de Nord.
De asemenea, el a menționat că ANPC va intensifica verificările în alte locații publice din toată țara, având în vedere numărul mare de reclamații din partea consumatorilor și incidentele de sănătate publică legate de nerespectarea standardelor igienico-sanitare.
În ceea ce privește banda rulantă deteriorată și grupurile sanitare neigienizate, autoritățile au solicitat administrației Gării de Nord să ia măsuri imediate pentru remedierea problemelor și asigurarea unui mediu curat și sigur pentru toți călătorii.
Reacțiile publicului nu au întârziat să apară, iar mulți dintre cei care au trecut prin Gara de Nord în ultimele zile au semnalat condițiile proaste de igienă și lipsa de profesionalism a unor unități comerciale. Călătorii s-au arătat șocați de descoperirile ANPC și au apreciat intervenția rapidă a autorităților.
Alții au remarcat că, pe lângă problemele legate de igienă, prețurile în unitățile de alimentație publică din Gara de Nord sunt adesea exagerate, iar calitatea produselor lasă mult de dorit.