Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat noile tarife de referință pentru polițele RCA, care vor fi aplicate în următoarele șase luni. Aceste tarife vor aduce creșteri considerabile pentru posesorii de autovehicule, iar în anumite cazuri, prețurile pot depăși 1.000 de euro pe an.
Prețul este calculat în funcție de puterea motorului
Noua metodologie a ASF stabilește că tarifele nu vor mai fi calculate pe baza capacității cilindrice a motorului, ci în funcție de puterea acestuia. Experții consideră că această modificare este mai relevantă, având în vedere că tehnologiile moderne permit dezvoltarea unor motoare mici, dar foarte puternice.
Astfel, tarifele vor varia în funcție de zona în care este înregistrat vehiculul, existând diferențe între București-Ilfov și celelalte județe din țară.
Tarife pentru București-Ilfov
În zona București-Ilfov, cel mai mic tarif de referință este de 1.844 lei pentru o mașină cu o putere de 50 de kilowați, deținută de o persoană cu vârsta între 51 și 60 de ani. La celălalt capăt, tariful poate ajunge până la 5.240 lei pentru o persoană sub 30 de ani care deține un autovehicul cu o putere de peste 300 de kilowați.
Aceste tarife reflectă o creștere semnificativă, de aproximativ 9% pentru tariful minim și până la 30% pentru tariful maxim.
Tarife pentru restul țării
În județele din afara București-Ilfov, cel mai mic tarif de referință este de 1.064 lei pentru o mașină cu o putere de 50 de kilowați, deținută de o persoană cu vârsta între 51 și 60 de ani. Aceasta reprezintă o creștere de 9,1% față de tarifele anterioare, relatează antena3.ro.
Cel mai mare tarif de referință poate ajunge la 3.964 lei pentru o persoană sub 30 de ani care conduce un autovehicul cu o putere de peste 300 de kilowați.
Creșterile semnificative ale tarifelor RCA vor afecta în special tinerii șoferi și posesorii de mașini puternice, aceștia având cele mai mari costuri. În schimb, persoanele mai în vârstă și cei care dețin autovehicule mai puțin puternice vor observa creșteri mai mici.
Specialiștii recomandă șoferilor să fie atenți la ofertele companiilor de asigurări și să compare tarifele, având în vedere că polițele RCA sunt obligatorii și costurile pot varia mult între furnizori.
Această ajustare a tarifelor vine pe fondul încercărilor ASF de a alinia prețurile RCA cu realitățile pieței și cu caracteristicile vehiculelor moderne. Rămâne de văzut însă cum vor afecta aceste modificări bugetele românilor.
Prețurile rămân plafonate până în martie 2025
Chiar și cu aceste creșteri, prețurile rămân plafonate până în martie 2025. Noua hotărâre va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025.
„Art. 1. – Se prelungește perioada de aplicare a prevederilor art. 1 alin. (2) și (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1326/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.192 din 29 decembrie 2023, până la data de 31 martie 2025. Art. 2. – Prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1326/2023 se aplică până la data de 31 martie 2025. Art. 3. – Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025”, se menționează în hotărârea Guvernului.
Motivația pentru care Guvernul dorește prelungirea acestei măsuri este detaliată în nota de fundamentare.
Motivul pentru disfuncționalitățile pieței RCA
Pe piața asigurărilor RCA din România continuă să existe reticență față de riscurile asumate de asiguratori pentru anumite categorii de asigurați.
Concentrarea mare a pieței RCA într-un număr mic de asiguratori face ca nivelul de concurență să fie scăzut, iar acest lucru reprezintă o vulnerabilitate.
Un număr semnificativ de asigurați este încadrat în categoria riscului ridicat, iar acest lucru este în creștere.
În prezent, se află în procedură legislativă mai multe modificări ale legislației privind asigurările RCA, care vizează corectarea dezechilibrelor existente pe piață.
Asigurarea RCA este obligatorie pentru toți proprietarii și conducătorii de vehicule din Uniunea Europeană.
În România, gradul de cuprindere în asigurare a parcului auto este în scădere.
Lipsa asigurării RCA pentru conducătorii auto care provoacă accidente determină necesitatea plății despăgubirilor din Fondul național pentru daunele produse de vehicule neasigurate, ceea ce crește contribuțiile la acest fond.
Asigurările RCA au un rol esențial în protejarea celorlalți participanți la trafic și în sprijinirea economiei, prin acoperirea riscurilor.