Redactia.ro

Programul Rabla riscă să fie suspendat în 2026. Motivul

Programul Rabla ar putea să nu mai fie derulat în anul 2026, în contextul restricțiilor bugetare. Anunțul a fost făcut marți, 25 noiembrie, de ministra Mediului, Diana Buzoianu, care a explicat că, în acest moment, nu există fonduri pentru continuarea programului.

Programul Rabla riscă să fie suspendat în 2026

Diana Buzoianu a subliniat că bugetul Administrației Fondului pentru Mediu nu a fost încă întocmit pentru anul viitor, iar prioritățile se vor orienta către finalizarea proiectelor aflate deja în derulare, în special cele finanțate prin PNRR, care au pierdut finanțarea europeană și vor fi mutate pe bugetul AFM.

„Momentan nu a fost făcut încă bugetul AFM, eu mi-am exprimat public preferința, deși înțeleg nevoia pentru mai multe tipuri de proiecte. Este clar că anul viitor prioritatea va trebui să fie finalizarea proiectelor din PNRR, o parte semnificativă din aceste proiecte care și-au pierdut fondurile, finanțarea, vor fi mutate pe AFM.

În același timp, avem o discuție cât se poate de așezată ca în cazul în care vom găsi totuși buget pentru Rabla anul viitor, dar momentan încă acest buget identificat, să fie suplimentar cu câteva condiții care n-au fost aplicate până în anul acesta. De exemplu, eu susțin sa fie aplicat programul Rabla pentru mașini produse în Europa.

Nu mai există versiunea de fonduri europene pentru anul următor, dar în acest moment bugetul identificat pentru Programul Rabla nu există. Va trebui să avem o discuție serioasă pentru gândirea bugetului de anul viitor al AFM- ului”, a declarat Diana Buzoianu, ministrul Mediului, conform digi24.ro.

Resursele disponibile trebuie direcționate

Potrivit acesteia, resursele disponibile trebuie direcționate în primul rând către proiectele care au deja șantiere deschise sau se află în faze avansate. Buzoianu a avertizat că blocarea acestor investiții ar putea duce la pierderea contractelor și la imposibilitatea comunităților de a beneficia de servicii esențiale, precum apă și canalizare.

„Din punctul meu de vedere, prioritate vor avea proiecte care au început deja să fie lucrate, adică vorbim de apă, canal, lucrări care deja există în teren, şantiere care au fost deja deschise, care nu pot fi amânate. Dacă ar fi blocate, riscăm să pierdem inclusiv contractele respective, riscăm să avem comunităţi care ar fi putut să aibă apă şi canalizare în 2 ani de zile sau într-un an de zile, şi să nu mai aibă aceste servicii minimale, care sunt absolut esenţiale. Vorbim de proiecte de Centre de aport voluntar, care ne ajută la ţintele de la nivel european, ne ajută inclusiv pe infrastructura care nu a existat pentru colectarea anumitor tipuri de deşeuri. Prioritatea va fi să acoperim bugetul pentru aceste proiecte”, a adăugat Diana Buzoianu.

Pentru anul 2025, Programul Rabla destinat persoanelor fizice a avut un buget de 200 de milioane de lei. Cererea a fost atât de mare încât fondurile pentru autovehiculele noi — cu motor termic, hibrid sau motociclete — au fost epuizate în doar 13 minute de la lansare, în prima etapă, ceea ce a determinat suplimentarea bugetului.

În perioada 2005–2024, prin Rabla Clasic și Rabla Plus au fost casate peste 1,06 milioane de vehicule și achiziționate aproape 720.000 de mașini noi, dintre care aproape 50.000 electrice și aproape 10.000 plug-in hybrid.

Pentru 2026 însă, fără fonduri europene și cu bugetul AFM încă nestructurat, programul are un viitor incert.

Sursa foto: Arhivă

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: