Redactia.ro

Cât a ajuns să coste o simplă ciorbă de burtă, la mare! Ce mesaj a transmis Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România

Ciorbă de burtă

Sezonul estival a început cu stângul pentru românii care au ales litoralul românesc pentru vacanță. Un turist a plătit 41 de lei pentru o porție de ciorbă de burtă, iar situația nu a trecut neobservată. Reacția Asociației pentru Protecția Consumatorilor din România nu a întârziat să apară, iar tema transparenței în ofertele de pe litoral a fost readusă în prim-plan.

Prețuri mari, chiar și în programul „Litoralul pentru toți”

Programul „Litoralul pentru toți” a fost lansat cu scopul de a le oferi românilor posibilitatea de a se bucura de o vacanță la mare la prețuri accesibile. Campania vizează în special perioada de început sau final de sezon, când hotelurile și restaurantele din stațiuni oferă tarife mai mici decât în vârful verii. Cu toate acestea, realitatea din teren arată că lucrurile nu stau întotdeauna conform așteptărilor.

Un turist a postat o fotografie cu bonul fiscal care arată că a plătit 41 de lei pentru o porție de ciorbă de burtă, consumată într-un restaurant de pe litoral, în plină perioadă a programului „Litoralul pentru toți”. Prețul a stârnit revoltă și indignare, mai ales în contextul în care, în mod normal, astfel de feluri de mâncare costă mult mai puțin în alte zone din țară.

Reacția Asociației pentru Protecția Consumatorilor din România

În urma valului de nemulțumiri, Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC) a intervenit printr-o campanie publică de informare, intitulată „Plaja este domeniu public! Cunoaște-ți drepturile!”. Mesajul APC este clar: turiștii trebuie să fie corect informați, să nu accepte abuzurile și să își cunoască drepturile în calitate de consumatori.

Asociația atrage atenția asupra modului în care sunt afișate prețurile în unitățile de alimentație publică și subliniază importanța transparenței. Meniurile trebuie să fie vizibile, prețurile clare, iar ingredientele menționate corect, notează cancan.ro.

Campania a fost lansată pentru a încuraja un comportament responsabil din partea operatorilor economici și, totodată, pentru a educa publicul larg cu privire la drepturile pe care le are în calitate de client.

Ce recomandări face APC turiștilor

Pe lângă apelul la informare și transparență, Asociația pentru Protecția Consumatorilor a venit și cu o serie de recomandări practice, menite să îi ajute pe turiști să evite situațiile neplăcute.

Astfel, APC le recomandă tuturor celor care aleg litoralul românesc să:

  • solicite bon fiscal la orice achiziție;
  • verifice dacă prețurile sunt afișate în mod clar, la intrarea în local;
  • fie atenți la condițiile de igienă din spațiile în care aleg să mănânce;
  • citească etichetele produselor, în cazul produselor ambalate;
  • ceară informații despre proveniența ingredientelor și modul de preparare, dacă au îndoieli.

Asociația consideră că aceste măsuri simple pot preveni experiențele neplăcute și pot contribui la crearea unei culturi a consumului informat.

Drepturile esențiale ale consumatorilor, potrivit APC

În cadrul aceleiași campanii, APC a reamintit care sunt drepturile fundamentale ale consumatorilor. Acestea trebuie respectate de toți operatorii economici, indiferent de perioada sezonieră sau de zona în care activează.

Printre drepturile evidențiate se numără:

  • dreptul la informare corectă și completă privind prețurile și produsele;
  • afișarea clară a meniurilor și tarifelor în spații vizibile;
  • informarea completă privind ingredientele, alergeni sau proveniența alimentelor;
  • protecția împotriva practicilor comerciale înșelătoare.

Asociația le transmite turiștilor că nu trebuie să accepte orice tarif doar pentru că se află în vacanță. Exigența și informarea sunt esențiale, chiar și în contextul unei vacanțe relaxante.

Ce pot face turiștii

În cazul în care consumatorii se confruntă cu situații în care consideră că le-au fost încălcate drepturile, APC le recomandă să sesizeze instituțiile abilitate. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) poate fi contactată atât telefonic, cât și prin platforma online, unde se pot depune reclamații documentate.

De asemenea, turiștii pot contacta comisariatele regionale ale ANPC sau pot apela la ajutorul altor organizații de profil, care le pot oferi consiliere.

APC recomandă păstrarea bonurilor fiscale și documentarea prin fotografii sau filmări atunci când este posibil, pentru a sprijini orice demers ulterior.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: