Redactia.ro

Ministrul Educației propune eliminarea Evaluării Naționale. Ce se schimbă și ce impact are asupra elevilor

Unul dintre cele mai importante examene din parcursul școlar al unui elev român, Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, ar putea fi eliminat în viitor. Ministrul Educației a declarat că această evaluare, așa cum este ea concepută în prezent, nu mai corespunde nevoilor actuale ale elevilor și nu reflectă în mod corect cunoștințele și competențele acumulate în cei patru ani de gimnaziu.

Evaluarea Națională este formată din două probe scrise: una la Limba și literatura română, cealaltă la Matematică. Rezultatele obținute la aceste teste reprezintă criteriul principal pentru admiterea la liceu. Cu toate acestea, ministrul consideră că această formulă este limitativă și inechitabilă. În opinia sa, este nedrept ca viitorul educațional al unui copil să fie decis doar de două examene, susținute într-o perioadă scurtă, sub presiune maximă. O zi mai slabă, o problemă de sănătate sau o stare de anxietate pot afecta serios performanța unui elev și, implicit, șansele lui de a fi admis la un liceu bun.

Evaluarea Națională ar putea să fie scoasă

Ministrul susține că, pe termen mediu, România trebuie să renunțe la modelul actual de evaluare și să îl înlocuiască cu un sistem mai echilibrat și mai diversificat. Printre opțiunile luate în calcul se numără testările pe competențe, realizate în mai multe etape, precum și portofoliile educaționale, în care să fie centralizate rezultatele obținute de elevi pe parcursul anilor de studiu. Astfel, accentul ar fi pus pe progresul continuu, nu doar pe un moment izolat.

Un alt aspect important menționat este că Evaluarea Națională testează doar două materii, ignorând complet alte discipline care fac parte din programa gimnazială și care pot fi punctele forte ale unor elevi. Spre exemplu, un copil pasionat de biologie, fizică, istorie sau limbi străine nu are nicio posibilitate de a-și demonstra abilitățile în cadrul examenului actual. Astfel, elevii sunt adesea obligați să se concentreze exclusiv pe română și matematică, în detrimentul altor domenii în care ar putea performa la fel de bine, dacă nu mai bine.

„Pe termen lung eu sper să ajungem ca în alte ţări, să nu mai dăm Evaluarea Naţională. Deocamdată să spunem copiilor că nu se schimbă nimic în acest an şi cred eu nici în anul viitor sau poate nici peste doi ani, fiindcă aceste lucruri trebuie să fie foarte predictibile. Nu te apuci să schimbi Evaluarea Naţională aşa pe termen scurt în condiţiile în care copiii au setul mental că dau într-o anumită examinare naţională. Dar este drept că în raportul QX am propus să regândim Evaluarea Naţională, fiindcă în acest moment nu este corectă”, a precizat Daniel David la Digi 24.

Cum s-ar putea face repartizarea la licee

În plus, Ministerul Educației are în vedere introducerea posibilității ca liceele să organizeze propriile examene de admitere pentru un procent din locuri. Această schimbare ar oferi școlilor o mai mare autonomie și ar permite selectarea elevilor în funcție de profilul fiecărei instituții. De asemenea, elevii ar putea avea mai multe șanse de a fi evaluați corect, în funcție de aptitudinile lor reale.

Tot în cadrul noii viziuni se discută despre introducerea unei „a doua șanse”, adică posibilitatea de a susține o reevaluare în cazul în care prima testare nu reflectă cu acuratețe nivelul elevului. Scopul acestei propuneri este de a elimina caracterul decisiv al unei singure zile de examen și de a oferi elevilor oportunitatea de a-și demonstra potențialul într-un context mai puțin presant.

Este important de subliniat că toate aceste modificări sunt în faza de analiză și discuții. Nu se vor aplica în anul școlar în curs și, cel mai probabil, nici în următorii doi ani. Ministrul a subliniat că orice reformă de acest tip necesită timp, consultări extinse și un proces de implementare gradual, astfel încât elevii, părinții și profesorii să se poată adapta fără șocuri majore.

Ministrul a afirmat că, pe termen mediu, Evaluarea Naţională trebuie regândită, iar în viitor, se doreşte un sistem mai echitabil şi mai diversificat.

„Poate că în ziua aia n-ai fost pregătit, n-ai fost în formă, ai făcut o greşeală şi toată cariera sau viaţa îţi este afectată. Acest sistem nu-l avem în alte ţări vestice. Nu-l avem. Şi atunci eu am spus că merită să regândim lucrurile, să vedem dacă nu merită să testăm mai multe competenţe. Asta nu înseamnă neapărat mai multe examene, că poţi să ai test cu subteste pe ştiinţă, de exemplu, nu înseamnă că ai şi un test la chimie şi unul la fizică şi unul la matematică, dar să testăm mai multe competenţe.

Şi în acelaşi timp, ca să nu depinzi doar de performanţa la evaluarea naţională, dacă nota n-a fost mulţumitoare, să mai ai a doua şansă, să dai un examen la acele licee care doresc să scoată un anumit procent din locurile pe care le au pentru examenul specific. Cel puţin pe termen mediu ar trebui să regândim evaluarea naţională, fiindcă pe termen lung eu sper să ajungem ca în alte ţări, să nu mai dăm evaluarea naţională”, a punctat oficialul.

Ce impune o astfel de reformă

Pentru ca un astfel de sistem să funcționeze eficient, este nevoie de profesori bine pregătiți, standarde clare de evaluare, o infrastructură administrativă solidă și digitalizare reală în școli. În plus, ar fi necesare modificări legislative care să permită aplicarea noilor metode de admitere în mod echitabil, transparent și predictibil.

Reforma propusă nu este una simplă și nici lipsită de riscuri. Există întotdeauna temeri că schimbările prea mari pot crea confuzie sau inechități. Dar, dacă sunt bine planificate și implementate treptat, aceste măsuri ar putea duce la un sistem educațional mai corect, mai flexibil și mai adaptat nevoilor reale ale elevilor.

În concluzie, Evaluarea Națională nu va dispărea imediat, dar direcția este clară: Ministerul Educației dorește să transforme acest examen într-un mecanism de evaluare modern, orientat spre competențe, nu doar spre memorare și performanță punctuală. E nevoie de timp, de resurse și de un efort comun din partea tuturor actorilor din educație, însă obiectivul este unul ambițios și, în același timp, necesar.

adsmedia.ro - Ad Network
Motocoasa Electrica Cu Acumulator
Cantar Smart Cu Aplicatie
Lampa Solara LED SIKS Cu Telecomanda
Lanterna de cap LED SIKS, Profesionala, Incarcare USB
Ghirlanda Luminoasa Decorativa SIKS
Feliator multifunctional EDAR® manual, 8 setari de grosime, alb/gri
Etichete: