România are în prezent o reţea de aproximativ 830 de kilometri de autostrăzi. Aceasta este administrată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Autostrăzile înseamnă doar 5% din drumurile naționale și circa 1% din drumurile publice din țara noastră, care la nivelul anului 2020 au avut un total de peste 86.000 de kilometri. Din punctul de vedere al autostrăzilor, România este pe ultimul loc în UE şi la nivel mondial în urma unor ţări precum Zimbabwe sau Gabon.
România ar putea încheia anul 2020 cu peste 100 de km noi de autostradă. Cel puțin așa susținea ministru liberal al Transporturilor, Lucian Bode, la începutul anului trecut. În realitate, însă, kilometri inaugurați la finalul lui 2020 ar putea fi mult mai puțini.
Numărul kilometrilor de autostrăzi a crescut de aproape 7,5 ori- de la 113 km la circa 850 de km acum. Spre deosebire, în aceeași perioadă de timp, Polonia a „crescut” de la circa 380 de km la aproape 4.300 de km de drum rapid. Pentru România a însemnat un ritm de circa 24 de km de autostradă pe an, deși în primul deceniu după Revoluție nu s-a construit nici măcar un singur kilometru.
Câte autostrăzi are România. CIFRE
Kilometri reali de autostradă în exploatare:
A1: București-Pitești – 109,66 km
A1: Sibiu-Sebes-Orastie-Simeria-Deva-Ilia 175 km
A1: Margina-Timișoara-Arad-Nădlac – 159,56 km
A2: București-Cernavodă-Medgidia-Constanța – 203,00 km
A3: București-Ploiești 62,79 km
A3: Ungheni (Aeroport Tg. Mureș) – Iernut – 13,7 km
A3: Câmpia Turzii – Nădășelu 61,246 km
A4: Centura Constanța – 22,2 km
A6: A1-Centura Lugoj – 11,40 km
A10: Turda-Aiud Sud 28,75 km *aproximativ 4 km (între nod Aiud și limita cu lotul 2) nu pot fi folosiți
A11: Parte din Centura Arad – 2 km
TOTAL KM REALI IN EXPLOATARE: 850 km
Evoluția kilometrilor de autostradă deschiși circulației în ultimii ani:
2004 – 97,2 km
2007 – 50,66 km
2009 – 42 km
2010 – 28 km
2011 – 57 km
2012 – 139 km
2013 – 108 km
2014 – 28,2 km*
2015 – 46,6 km
2016 – 22,11 km*
2017 – 15 km
2018 – 58,4 km
Cum ar arăta România cu autostrăzi
Guvernul României a publicat o hartă cu autostrăzile care vor tranzita țara noastră, atunci când toate planurile actuale vor fi materializate. În cadrul unei întâlniri organizate de Ministerul Fondurilor Europene, la care au participat antreprenori din domeniul construcțiilor, a fost prezentată o hartă cu rețeaua de autostrăzi românești, așa cum ar trebui ea să arate în… 2030, după cum relatează HotNews.ro.
Așadar, pe lângă deja cunoscutele A1 Sibiu-Pitești și A3 Comarnic-Brașov, Guvernul României vrea să asigure și o cale rapidă care să lege nordul de sudul țării: A7 Ploiești-Buzău-Bacău-Suceava-Siret. Rețeaua de autostrăzi ar trebui, în 2030, să lege vestul de est prin firele Timișoara-Sibiu-Pitești-București-Constanța și Oradea-Cluj-Napoca-Târgu-Mureș-Pașcani-Iași.